به گزارش ذاکرنیوز علیرضا زارع؛ همبنیانگذار شرکت دانش بنیان "اندیشه خط سوم" در گفتوگو با تسنیم اظهار کرد: این شرکت ارائهدهنده پلتفرم اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی کشور است. اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی در کشور 4 لایه مختلف دارد که در لایه اول، نهادهای حاکمیتی شامل نهادهای نظارتی و قانونگذار هستند که در صدر آنها معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری است.
وی با اشاره به لایه دوم این اکوسیستم گفت: در لایه دوم سرمایهگذاران را داریم که این لایه شامل شرکتهای سرمایهگذاری خطرپذیر، صندوقهای سرمایهگذاری جسورانه، بنگاههای کلان اقتصادی که در سالهای اخیر وارد حوزه سرمایهگذاری استارتآپی و کارآفرینی شدند و فرشتگان سرمایهگذار که شامل افرادی است که در این حوزه سرمایهگذاری میکنند.
زارع گفت: لایه سوم شامل تسهیلگران است که شامل پارکهای علم و فناوری، مراکز نوآوری و مراکز رشد هستند و درواقع این تسهیلگران، ارتباط سرمایهگذاران با کارآفرینان را تسهیل میکنند و به بهبود عملکرد و چرخش این اکوسیستم کمک میکنند. در لایه چهارم کارآفرینان را داریم که در اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی، کارآفرینان شامل استارتآپها، شرکتهای دانش بنیان و هستههای فناوری که در تیمهای دانشجویی و پارکهای علم و فناوری دانشگاههای مختلف شکل میگیرد.
وی ادامه داد: هر کدام از این لایهها در اکوسیستم، یکسری مشکلاتی داشته و با یکسری از چالشها در ارتباط هستند. حاکمیت در طول سالهای گذشته تلاش زیادی در حوزه دانش بنیان انجام داده و پیشرفت خیلی خوبی از نظر کمی نیز در اکوسیستم دانش بنیانی و استارتآپی کشور حاصل شده اما آن شناخت مناسب از توانمندیها و پتانسیلهای اکوسیستم کارآفرینی وجود نداشته است.
مدیر این شرکت دانش بنیان گفت: در لایه دوم یعنی سرمایهگذاران ما با چالشهایی روبهرو هستیم، به عنوان مثال کارآفرینان، ادبیات سرمایهگذاران را متوجه نمیشوند و هدررفت زیادی در حوزه منابع انسانی برای غربالگری طرحهای سرمایهگذاری وجود دارد و فرایند سرمایهگذاری در کشورها بسیار فرایند طولانی است.
مدیر این شرکت دانش بنیان تصریح کرد: در لایه تسهیلگران نیز مشکل بزرگ، عدم ارتباط بین کارآفرینان و سرمایهگذاران است و بانک اطلاعات جامعی در کشور نداریم که چه کسی سرمایهگذاری میکند و چه کسی کارآفرین است؟! دسترسی به کارآفرینان شهرستانی نیز بسیار پرچالش است چراکه به گردهماییهایی که در تهران و مراکز استانی برگزار میشود محدود شده است.
وی گفت: در لایه چهارم یعنی کارآفرینان نیز با چالش مواجه هستند به عنوان مثال کارآفرین نمیداند که با هر سرمایهگذار خود با چه ادبیاتی صحبت کند و از طرفی طولانی شدن فرایند سرمایهگذاری باعث شده است که کارآفرین، فرصتهای موازی جذب سرمایه را از دست بدهد یعنی با سرمایهگذاری چندین ماه وارد مذاکره بشود اما در هنگام عقد قراداد متوجه شود که این سرمایهگذاری موفقی نخواهد بود!
زارع با بیان اینکه ایده استارتآپ ما، راهاندازی پلتفرم اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور بوده است، خاطرنشان کرد: این پلتفرم شامل سه بخش اصلی است که یک بخش آن شبکه اجتماعی اکوسیستم است یعنی محیطی که به عنوان نخستین شبکه اجتماعی اکوسیستم کارآفرینی کشور فعالیت میکند و در این شبکه اجتماعی همه کارآفرینان، استارتآپها، دانش بنیانها، مستعدان و هستهها حضور دارند.
وی ادامه داد: همه آن چیزی که در این شبکه اجتماعی دیده میشود ارائه آسانسوری مؤثر 60 ثانیهای از کارآفرینان است. تلاش میکنیم با افزایش آگاهی، کارآفرینان، بهترین ارائه را در 60 ثانیه ارائه دهند و در این زمان بتوانند سرمایهگذار را متقاعد کنند که حرف آنها را بشنود. بزرگترین چالش نیز در همان دقایق ابتدایی است یعنی زمانی که سرمایهگذار به این نتیجه میرسد که آیا میتواند به این تیم اعتماد کند یا خیر!
مدیر این شرکت دانش بنیان بیان کرد: یک قابلیتی که در این پلتفرم وجود دارد این است که با کمک تسهیلگران، پارکهای علمی و فناوری و انجمنها به کارآفرینان یکسری گواهینامههای میزان آمادگی آنها برای جذب سرمایه میدهیم که نمونه آن را در شبکههای اجتماعی امروزی داریم که اگر کسی موفق به دریافت تیک آبی شود به این معناست که این فرد تأییدشده است.
وی ادامه داد: اگر در این پلتفرم شما تیک آبی را دریافت کنید به این معناست که برنامه مالی و برنامه توسعه شما بررسی شده است و شما با ادبیات سرمایهگذاری به صورت کامل آشنا شده و آماده سرمایهپذیری هستید. سعی ما این است که کارآفرینان را ترغیب کنیم تا با گذراندن دورههای آنلاین رایگان، خود را در مسیر بهترشدن و فهمیدن اکوسیستم پیش ببرند.
زارع با اشاره به بخشهای دیگر این پلتفرم گفت: بخش دیگری از محصول ما یک دستیار سرمایهگذاری است که در حال حاضر در هیچ جهای دنیا یک محصول تخصصی برای مدیریت فرایند جذب تیم و مدیریت تیم نداریم که میتواند شامل جذب تیم در پارک علم و فناوری یا سرمایهگذاری و نظارت بر قرارداد باشد. این بخش از محصول، مکمل شبکههای اجتماعی است و یک اتوماسیون سرمایهگذاری محسوب میشود.
وی ادامه داد: اگر سرمایهگذاری در شبکههای اجتماعی از محصولی حمایت کرد، میتواند این محصول را به کارتابل سرمایهگذاری اضافه کند و در سیستم، از طریق پیامرسان داخلی با یکدیگر گفتگو داشته باشند که این مذاکرات در نهایت ختم به یک جلسه حضوری خواهد شد.
زارع با بیان ویژگیهای ماژول "کارساز" این پلتفرم گفت: یک بخش دیگری از محصول ما "کارساز" نام دارد که یک ماژول ویژه است و در آن بنگاههای اقتصادی کلان که تمایل به ورود به سرمایهگذاری در حوزه کارآفرینی استارتآپی و دانش بنیانی براساس مصوبه قانون جهش تولید دانش بنیان شوند، میتوانند چالشهای صنعت خود را در کارساز مطرح کنند و کارآفرینانی که در پلتفرم حضور دارند برای آن چالشها راهکار ارائه دهند. امروز فولاد مبارکه اصفهان یک تعاملی با پارک علم و فناوری دانشگاه تهران دارد که محدود به شهر تهران است اما ممکن است راهکار این مشکل در شهرهای مختلف کشور باشد و کارساز کمک میکند ایدههای کارآفرینان توسط سرمایهگذاران واقعی و کلان کشور شنیده شود.
وی با بیان اینکه امروز معاونت علمی تلاش زیادی برای شرکتهای دانش بنیان کشیده است، گفت: با اینوجود هنوز به آن نقطهای نرسیدهایم که دانش بنیانها برای چالشهای موجود راهکار ارائه بدهند چراکه امروز ما مبتنی برعرضه هستیم نه مبتنی بر تقاضا. یک شرکت، محصولی را عرضه کرده و مجوز دانش بنیان نیز میگیرد در صورتی که تقاضای کافی برای آن محصول وجود نداشته است. در کارساز، معاونت علمی، حاکمیت، پارکهای نیمه دولتی و دولتی میتوانند مشکلات را مطرح کرده و کارآفرینان، ایدهها یا محصولات خود را به صورت سفارشیسازی شده برای آن چالش ارائه کنند.
مدیر این شرکت دانش بنیان با اعلام اینکه این پلتفرم از شهریورماه امسال در دسترس عموم قرار میگیرد، تصریح کرد: قسمت مدیریت سرمایهگذاری این پلتفرم صرفاً در اختیار سرمایهگذاران خطرپذیر، مجموعههای سرمایهگذاری یا پارکهای علم و فناوری قرار میگیرد تا بتوانند فرایند جذب خود و مدیریت تیمهای خود را انجام بدهند.
وی ادامه داد: قسمت شبکههای اجتماعی به صورت رایگان لانچ شده است و امیدواریم بتوانیم از معاونت علمی و بازیگران بزرگ سیستم، در این زمینه حمایتهای لازم را دریافت کنیم البته حضور استارتآپ در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران کمک زیادی را به ما کرده است چراکه یک گرنت 100 میلیون تومانی را از پارک دریافت کردیم که در آن زمان بسیاری از چالشهای ما با این حمایت رفع شد.
زارع با اشاره به اهمیت حمایت مالی پارک دانشگاه تهران تأکید کرد: نکته بسیار مهم این است که این کمک و حمایت زمانی از استارتآپ ما انجام شد که در حد ایده بوده و حتی محصول اولیه را نیز ارائه نکرده بودیم و این موضوع بسیار مهم است چراکه حمایت مالی در ابتدای راه، به این تیم و استارتآپ شخصیت داد! پارک علم و فناوری دانشگاه تهران یکی از بزرگترین تسهیلگران کشور است ضمن آنکه بسیاری از بنگاههای کلان اقتصادی زمانی که میخواهند فعالیتی را در اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری انجام دهند به سراغ پارکهای علم و فناوری میروند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم بسیاری از چالشهای که در مسیر کارآفرینان کشور است در سال 1402 مرتفع شود. در کشور اکوسیستم سرمایهگذاری خطرپذیر نداریم و شرایط قراردادهای سرمایهگذاران با کارآفرینان سخت شده و دیگر خطرپذیر محسوب نمیشود و تبدیل به سرمایهگذاریهای بیخطر تبدیل شده که این باعث شده است که حجم مهاجرت تیمهای نوآور به کشورهای اطراف زیاد باشد که اتفاقاً آنها نیز شرایط اقتصادی مناسبی ندارند! اما تسهیلگریهایی در حوزه نوآوری دارند که به تیمها کمک بسیار زیادی کرده است و امیدواریم که کشورمان ایران نیز بتواند این مشکلات را به راحتی پشت سر بگذارد.