مطالبات دستگاه‌های اجرایی استان گیلان از دولت‌ها به 14 هزار میلیارد تومان رسید

سرپرست دیوان محاسبات گیلان گفت: مطالبات مالی دستگاه‌های اجرایی گیلان از حدود یک دهه گذشته تا 22 دی امسال به 13 هزار و 600 میلیارد تومان رسیده است که قسمت عمده این مطالبات، مالیاتی است.

به گزارش ذاکرنیوز، امید نبی‌زاده حقیقی شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران درباره تفریغ بودجه استان گیلان در سال 99 اظهار داشت: با انتصاب آقای بذرپاش در ریاست دیوان محاسبات کشور رویکرد جدیدی در دیوان اتخاد شد و نخستین گام کاهش زمان ارائه گزارش تفریغ بودجه بود.

سرپرست دیوان محاسبات استان گیلان با بیان اینکه ما گزارش تفریغ بودجه گیلان را 4 ماه پیش‌تر از موعد مقرر به مجلس تقدیم کردیم تصریح کرد: منابع بودجه عمومی در سال 99 بیش از 2 هزار و 700 میلیارد تومان بود که 2 هزار و 800 میلیارد تومان آن محقق شد همچنین مصارف هم 9 هزار و 400 میلیارد تومان بود.

نبی‌زاده با بیان اینکه 7 هزار و 300 میلیارد تومان از اعتبارات مصارف تخصیص یافت و توسط دستگاه‌ها مصرف شد ابراز داشت: علاوه بر این 7 شرکت دولتی در استان مستقر بودند که پیش‌بینی منابع و مصارف آنان 2 هزار و 700 میلیارد تومان بود اما 2 هزار و 60 میلیارد تومان آن تخصیص یافت.

 وی افزود: قانون برنامه سال گذشته 21 تبصره و 272 بند و جز داشت که از این تعداد 63 بند و جز توسط دستگاه‌های مرکزی استان قابل ارائه عملکرد بود و 209 جز و بند باید توسط دستگاه‌های استانی انجام می‌شد که از 209 بند و جز 103 بند و جز یعنی 49 درصد احکام توسط دستگاه‌های اجرایی انجام گرفت.

سرپرست دیوان محاسبات گیلان با بیان اینکه 75 بند یعنی 36 درصد فاقد عملکرد و 16 بند معادل 8 درصد فاقد موضوعیت در استان بود و 15 بند نیز به صورت متمرکز توسط دستگاه‌های اجرایی مرکزی انجام شد گفت: دستگاه‌های اجرایی باید مطالبات خود را با مدرک در سامانه مدیریت بدهی‌های دولت ثبت کنند.

 نبی‌زاده افزود: از یک دهه گذشته تا ابتدای امسال این مطالبات به مبلغ 12 هزار و 600 میلیارد تومان در سامانه ثبت شد و اکنون مطالبات مالی دستگاه‌های اجرایی استان تا 22 دی به 13 هزار و 600 میلیارد تومان رسیده است که قسمت عمده مطالبات نیز مطالبات مالیاتی است و اداره‌کل امور مالیاتی استان باید آن را وصول کند.

وی درباره بررسی دیوان محاسبات بر اجرا شدن احکام بودجه با بیان اینکه نظارت مستمر به صورت دو ماهه انجام می‌گیرد و 4 گزارش دو ماهه تقدیم نمایندگان مجلس شد تصریح کرد: لایحه بودجه سال 1400 دارای 20 تبصره، 219 بند و 233 جز است و امسال 62.5 درصد افزایش احکام بودجه را داشتیم.

سرپرست دیوان محاسبات گیلان با اشاره به اینکه از 450 بند و جز 267 بند و جز در 8 ماهه نخست امسال بررسی شد گفت: 34 درصد به عبارتی 90 مورد دارای عملکرد، 118 مورد فاقد عملکرد و 18 مورد معادل 7 درصد فاقد موضوعیت بود و 41 مورد معادل 15 درصد نیز باید توسط دستگاه‌های ستادی انجام می‌شد.

نبی‌زاده ابراز داشت: در برخی مواقع دستگاه اجرایی مازاد بر اعتبار هزینه می‌کند اما گاهی هزینه در چارچوب اعتبارات انجام می‌شود ولی قوانین در آن رعایت نشده که در هر دو مورد قوانین مالی و محاسباتی زیر پا گذاشته شده و ما با ایجاد پرونده موضوع را به دادسرای دیوان محاسبات ارائه می‌دهیم.

وی درباره مواردی که دستگاه اجرایی پروژه‌ای را در ابتدای سال با اعتباری مشخص آغاز می‌کند و در اواسط اجرای آن ‌با تنشی در بازار و افزایش قیمت‌ها مواجه می‌شود و هزینه بیشتری را می‌پردازد خاطرنشان کرد: این مسائل در بررسی‌ها لحاظ شده و در سازمان برنامه و بودجه در نظر گرفته می‌شود.

سرپرست دیوان محاسبات گیلان در مورد ترک فعل دستگاه‌ها با بیان اینکه ترک فعل عدم انجام وظیفه ذاتی دستگاه است افزود: واگذاری اراضی ملی، بدون نظارت از مصادیق ترک فعل است و اگر دستگاه اجرایی اراضی ملی را به اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار کند اما طرحی در آن انجام نگیرد تخلف است.

نبی‌زاده با تأکید بر اینکه دستگاه اجرایی باید بر انجام آن طرح نظارت کند و با اشاره به موانع بانک‌ها در ارائه تسهیلات به مردم به عنوان یکی از مصادیق ترک فعل گفت: اعطای تسهیلات در مورد بانک‌ها دستورالعمل خاص خود را دارد و بررسی‌های ما در مورد تسهیلات در چند محور خلاصه می‌شود.

وی با بیان اینکه تسهیلاتی که توسط بانک‌ها ارائه می‌شود تابع قوانین بانک مرکزی است اظهار داشت: ستاد و کارگروه رفع موانع تولید در استان این موارد را بررسی و حل و فصل می‌کند و از طرفی دیوان محاسبات گیلان نیز به عنوان ناظر و با تعامل با کارگروه رفع موانع تولید استان اقدام لازم را انجام می‌دهد.

سرپرست دیوان محاسبات گیلان با بیان اینکه دیوان محاسبات علاوه بر حسابرسی مالی، حسابرسی عملکرد را نیز در دستور کار دارد افزود: برای بررسی موضوعی مشکلات اقدام کردیم و مشکلات را پس از آسیب‌شناسی در گزارش حسابرسی عملکرد به نمایندگان مجلس یا مراجع ذی‌ربط ارائه می‌دهیم.

نبی‌زاده با اشاره به رویکرد دیوان محاسبات مبنی بر دیوان فناورانه مردم‌پایه دارد عنوان کرد: موضوع فناورانه به خود دیوان برمی‌گردد به این معنی که باید توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سامانه‌های دیوان را برای نظارت آنلاین داشته باشیم زیرا به‌روزرسانی سامانه سبب کمک به حسابرسان دیوان محاسبات می‌شود.

وی با بیان اینکه ‌پایگی دیوان به این معنی است که باید مشکلات مردم را شناسایی کرده و برای حل آن زمینه‌هایی نطیر اجتماعی‌سازی، اطلاع‌رسانی به موقع و اعتمادآفرینی را داشته باشیم اذعان کرد: باید از مردم برای کسب اخبار و اطلاعات در حوزه عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان بهره‌گیری کنیم.

سرپرست دیوان محاسبات گیلان افزود: اکنون‌ شبکه یاوران مردمی دیوان محاسبات و هیئت اندیشه‌ورز دیوان محاسبات در استان تشکیل شده که شامل نخبگان، اساتید، بسیجیان  دانشجویان، معتمدان محلی و مدیران دستگاه‌های اجرایی هستند و درباره چگونگی حل و فصل مشکلات مردم به ما مشاوره می‌دهند.

نبی‌زاده عنوان داشت: مردم می‌توانند با مراجعه به سامانه نظارت مردمی دیوان محاسبات گزارشات خود را منعکس‌ و حدالامکان مستندات مربوط به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از را در سایت بارگذاری کنند همچنین مرکز نظارت مردمی دیوان با شماره 198 آماده دریافت گزارشات مردمی هستند.

وی با بیان اینکه اپراتورهای این مرکز از کارشناسان خبره دیوان محاسبات هستند و مردم می‌توانند با این سامانه تماس بگیرند البته این انعکاس با حفظ محرمانگی است افزود: فصل جدیدی در دیوان محاسبات آغاز شده و با سامانه نظارت مردمی که شکل گرفته انتظار داریم مردم نیز برای حل مشکلات خود یاریگر ما باشند.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار