به گزارش ذاکرنیوز، آیتالله عبدالکریم عابدینی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان قزوین با تبریک روز معلم اظهار کرد: تبریک از برکت برخاسته است، وقتی به هر کس تبریک بگوییم یعنی از خدای متعال برای او در حیطه رسالت و مسئولیتی که دارد، درخواست برکت میکنیم.
وی ادامه داد: اگر ما بخواهیم تبریک را برکت ببینیم، به سراغ اسوه برکت میرویم، ما معلم کم نداشتهایم اما امثال شهید مطهری جزو نوادر روزگار به حساب میآیند، شهید مطهری انسانها را اندیشمند پرورش میداد، این گونه نبود که صرفاً اطلاعات در اختیار آنها قرار بدهد.
امام جمعه قزوین عنوان کرد: شهید مطهری در کتاب تعلیم و تربیت شیخ انصاری و آیتالله بروجردی را رصد کردهاند تا ببینیم این بزرگان چقدر فکر کردهاند و چقدر دانش اندوختهاند، شهید مطهری سیر زندگی این بزرگان را طوری تحلیل میکند تا مخاطب متوجه شود اندیشیدن استعدادهای معجزهآسای هر کس را آشکار میکند.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین بیان کرد: امیرالمؤمنین (ع) در خطبه اول نهجالبلاغه چندین رسالت را برای انبیا بیان کردهاند که یکی از آنها این است که حضرت فرمود انبیا نیامدند که فقط معلومات را در ظرف فکر ما بریزند، بلکه آمدند زمینۀ شکوفا شدن گنجهای نهفته در هر انسانی را فراهم کنند.
وی خاطرنشان کرد: اگر معلمی شغل انبیاست، یعنی معلم باید کاری کند که این استعدادهای نهفته شکوفا شود، این کار معلمی است که شهید مطهری هم این سبک و شیوه را داشتند و تأثیر بسزایی در حوزهها علمیه و دانشگاهها و در میان اندیشمندان دینی در جهان اسلام از خود به جای گذاشتند.
آیتالله عابدینی تأکید کرد: کتاب سیری در نهجالبلاغه شهید مطهری نیز گلچینی از فرمایشات امیرالمؤمنین (ع) است که آن را مقابل چشم مردم قرار دادند و این کار باعث شد خیلیها با نهجالبلاغه انس گرفتند، یعنی دروازهای برای ورود به دریای بیکران معارف نهجالبلاغه شد.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین افزود: متأسفانه هنوز خلأ در باب شناساندن نهجالبلاغه به مردم وجود دارد و مسئولترین افراد نسبت به این خلأ، حوزههای علمیه و آموزش و پرورش هستند که باید پاسخگوی این خلأ نیز باشند.
آیتالله عابدینی اظهار کرد: جرج جرداق گفته من ۲۰۰ بار نهجالبلاغه را مطالعه کردهام، ما هر روز حداقل در نمازهای واجب سوره حمد را ۱۰ بار میخوانیم، امام (ره) در یکی از بیاناتشان فرمودهاند نماز تکراری مسقط تکلیف نیست، یعنی سوره حمد ظرفیتی دارد که اگر هزاران هزار بار آن را بخوانیم، میتواند تکراری نباشد، به شرط اینکه ما هم آدمهای تکراری نباشیم و خودمان را به روزمرگیها حبس نکرده باشیم.
وی عنوان کرد: ابنابیالحدید سنی معتزلی است اما شرح نهجالبلاغه ۲۰ جلدی دارد، این شرح خیلی مطرح است، امیرالمؤمنین (ع) در خطبه ۲۲۱ نهجالبلاغه راجع به سوره مبارکه تکاثر بیاناتی را فرموده است، ابن ابی الحدید قسم به اسم جلاله میخورد که ما فکر نکنیم در حال مبالغه است و میگوید من این خطبه را بیش از هزار بار خواندهام و هر بار که خواندم برایم تازگی داشت.
امام جمعه قزوین بیان کرد: امیرالمؤمنین (ع) در خطبه ۸۷ نهجالبلاغه علائم و نشانههای عالمان ربانی را بیان میکند، در یک بخشی از همین خطبه نیز عالمنماها را نشان میدهد و میفرماید آنهایی که فقط کپی از علوم دیگران بر میدارند، هیچ وقت از درونشان علمی به جوشش در نمیآید، این جوشش علم بر اساس زهد، تقوا، رعایت شئونات دینی و عبادت پیدا میشود اما در عالمنماها این گونه نیست، بلکه این گونه است که صرفاً از دیگران کپی بر میدارند و این کپیها را به شاگردان و پامنبریها ارائه میدهند.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: حضرت در ادامه میفرمایند صورت این عالمنماها مانند صورت انسان است اما قلبشان مانند حیوان است، اینها مردههای زنده نما هستند.
وی تأکید کرد: آنچه همواره در بیانات رهبر حکیم انقلاب شنیدهایم کاربردی، اجرایی و تکلیف ساز برای همه بوده است، ما باید کاری کنیم این نگاههای امیرالمؤمنینی در جامعه بروز و ظهور کند، امیرالمؤمنین (ع) مردم را به دو گروه تقسیم کردهاند، یک گروه عالمانی هستند که ربانیاند و یک گروه هم افرادی که قرار است ربانی بشوند، اگر هیچکدام اینها نباشند «همج الرعاع» هستند.
آیتالله عابدینی تصریح کرد: همجالرعاع را هیچ کتاب لغتی مثل امیرالمؤمنین (ع) نمیتواند برای ما تفسیر کند، همجالرعاع آنهایی هستند که هر صدایی را در فضای مجازی، اینترنت، ماهواره، سایتها و کانالها بشنوند دنبال آن میروند، یعنی ما نتوانستهایم اینها را طوری بسازیم که اگر در فضای فریبنده تهاجم فرهنگی اجانب افتادند بتوانند موضع بگیرند و اصالت انسانی خود را حفظ کنند.
امام جمعه قزوین افزود: همج الرعاع این گونه هستند که هر نسیمی جایی بوزد اینها به دنبال آن میروند، مثل کاغذ باطلههای کنار خیابان یا برگهای پاییزی درختان هستند، نسیم میوزد و اینها را میدواند، همان نسیم برمیگردد و آنها هم بر میگردند، چقدر ما آدمهایی را داشتهایم که اسیر احزاب، جناحها و گروهکها شدهاند، هر طرفی این گروهکها رفتهاند اینها هم به دنبال آن دویدهاند، برای اینکه ما روی اصالت شخصیت آنها کار نکردهایم و آنها اسیر دیگران شدهاند.
وی عنوان کرد: امیرالمؤمنین (ع) در ادامه فرمودند اگر دانشی هم به اینها داده شده، نور دانش در وجودشان روشن نشده است، یکی دیگر از ویژگیهای آنها این است که به جای محکمی بند نیستند، یعنی به خانواده، پدر، مادر و اجداد بند نیستند، به اساتید، علما، بزرگان و مراجع بند نیستند، به ولایت، امامت و رهبری متصل نیستند، به قرآن، نهجالبلاغه و منابع دینی اتصال ندارند، با مسجد، نمازهای جمعه و نمازهای جماعت ارتباطی ندارند.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین بیان کرد: مهمترین رسالت آموزش و پرورش این است که کاری کنیم دانشآموزان در سمت و سوی علم ربانی به حرکت در آیند و در راه معارف نورانی قرآن کریم، نهجالبلاغه و ائمه اطهار (ع) فعال باشند، انشاءالله خدا به شما نفوذ کلام عنایت کند تا در راستای رسالت خود موفق باشید.