به گزارش ذاکرنیوز، در انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری مردم با هدف تغییر در ریل گذاری حکمرانی دولتها به "آیت الله سیدابراهیم رئیسی" رای دادند و در نهایت از مردادماه 1400 دولت سیزدهم سکان کشور را به دست گرفت و با آیت الله رئیسی با انتخاب ورزا و بالتبع آن انتخاب استانداران و کارگزاران کار را آغاز کرد.
آبان ماه 1400 هیئت دولت با انتخاب "فرزاد مخلصالائمه" وی را به عنوان نماینده عالی دولت در استان مرکزی منصوب کرد تا به تبع ملی در استان مرکزی مردم شاهد تغییر در روند حکمرانی باشند، بررسی حکمرانی در استان مرکزی با نگاهی به موارد و اتفاقات ملی موضوعی شد تا تسنیم استان مرکزی در میزگرد تخصصی "حکمرانی دولت سیزدهم در استان مرکزی" ابعاد مختلف این بحث را به گفتوگویی تخصصی بگذارد.
میزگرد تخصصی "حکمرانی دولت سیزدهم در استان مرکزی" در دفتر تسنیم در اراک با حضور "حبیب احتشامینیا" دبیر شورای ائتلاف استان مرکزی، "مجتبی شاهوار" فعال سیاسی استان مرکزی و "داود فرجی" فعال سیاسی و دبیر جامعه اسلامی کارمندان استان مرکزی برگزار شد که مشروح آن در زیر میآید:
نمی توان به مدیران پروازی امید بست
تسنیم: استان مرکزی بعد از یک دوره نسبتا طولانی یک استاندار بومی از مرکز استان به خود دید، فکر میکنید وضعیت حکمرانی دولت سیزدهم در استان به چه شکل است؟ و حضور استاندار بومی چه فرصتهایی دراختیار استان قرار میدهد؟
احتشامینیا: در نظم سیاسی ملت و دولت، این دولت است که تقریبا ضعف تحقق اراده ملت برمردم است و اجرای قانون نیز به تناسب، نیاز به وجود قدرت و توانایی و اعمال قدرت دارد، هیچ دولتی هم بدون حکمرانی بدون تقویم چه مدون و غیر مدون قابل اداره نیست.
دراستان مرکزی وضعیت متفاوت بود و همه دوستان انقلابی از زمانی که قرار بود استاندار معرفی شود به دنبال گزینه بومی بودند حتی اعلام کردیم اگر گزینه بومی ضعیف باشد بهتر از یک گزینه غیربومی قومی است چراکه استان نیاز به کادرسازی، کادریابی و تقویت دارد بنابراین افراد شاخص و قدرتمند بسیاری در استان وجود داردکه بهتر است از آنها استفاده شود.
با حضور آقای مخلصالائمه به استان مرکزی وضعیت تغییر کرد، ایشان به عنوان نخستین استاندار اراکی که در راس کار استانداری قرار گرفتند از عملکرد خوبی برخوردارند چراکه یکی از کارهایی که استاندار باید انجام دهد وسط میدان و پای کار بودن است که ایشان جزو گزینههایی است که واقعا پای کار است، بنابراین باید این زمینه را ایجاد کرد که نه تنها استاندار بلکه مدیران زیرمجموعه استانداری هم بومی انتخاب شوند.
نباید در استان مدیر پروازی داشته باشیم، مدیران پروازی که صبح اراک هستند و شب با ماشین دولتی به شهرستانی دیگر تردد دارد یا آخر هفته به استان خود سفر می کند خوب نیستند، با توجه به تغییراتی که در دولت و استانها ایجاد شد که نمونه آن در برخی استان ها دیدیم، نشان داد که به نیروهایی که در دولت قبل به کار گیری شدهاند امیدی نیست.
بنابراین موضوعی که باید پیگیری کنیم این است که نیروهایی که جزو بانیان وضع موجود هستند باید تغییر کنند، چراکه این نیروها در دولت قبلی هرچقدر ظرفیت و توان داشتند را صرف کردهاند و دیگر دلیلی ندارد کسی که درس پس داده و ضعف مدیریتی وی محرز شده را استفاده کنیم چراکه نتیجه آن حیف کردن بیت المال بدون هیچ راندمان و دستاورد کاری است.
در دولت قبل نیز تمامی امکانات در اختیار این نوع مدیران بود اما توانایی نداشتند یا برخی از این مدیران مدعی توانمندی در جذب بودجه هستند درحالیکه وزراتخانه و دولت انقلابی است که امکانات را در اختیار مردم قرار میدهد نه اینکه این آقا توانمند است و میتواند بودجه را دریافت کند. باید ادارات و سازمانهایی که دارای مدیریتهایی مربوط به دوره اصلاحات هستند به دید ویژه نگاه کرد.
سرپرست وزرش و جوانان استان مرکزی، در تهران مشغول است!
در خصوص سازمانها یا اداراتی که هنور تعیین تکلیف نشدهاند میتوان گفت که یک سال و اندی از عمر دولت انقلابی گذشت در این مدت برخی از سازمانها مانند ورزش و جوانان با چه مشکلات و کارشکنی در روند تغییرات روبرو بود که حتی مدیرکل دولت قبل بااینکه در تهران سرپرست یک فدراسیون بود اداره کل را رها نمیکرد.
"حبیب احتشامی نیا" دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان مرکز معتقد است: نباید در استان مدیر پروازی داشته باشیم، مدیران پروازی که صبح اراک هستند و شب با ماشین دولتی به شهرستانی دیگر تردد دارد یا آخر هفته به استان خود سفر می کند خوب و کارکن نیستند... موضوعی که باید پیگیری کنیم این است که نیروهایی که جزو بانیان وضع موجود هستند باید تغییر کنند، این مدیران هر چه توان داشتند در دولت قبل انجام دادهاند و الان خود را به این دولت انقلابی میچسبانند و از دولت انقلابی بخاطر مردم بودجهای را دریافت میکنند یا تلاشهای این چنینی دارند در حالی که در دولت قبلی تمامی این امکانات در اختیار آنها بود اما توانایی دریافت این بودجه را نداشتند...
در وزراتخانهها هم تغییر ایجاد شده و وزیر انقلابی روی کار آمده اما هنوز معاونان مربوط به دوره اصلاحات وجود دارند پس تغییراتی در وزارتخانهها به وجود نیامده و هنوز کارشکنی انجام میشود، چرا باید بعد از یکسال و اندی سازمان ورزش وجوانان و میراث فرهنگی نتواند یک مدیر جوان و انقلابی را به کارگیری کند؟ چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است که نمیتوانند حکم این افراد را بگیرند؟ و این کلیت سازمانها و ادارت ما است که نیاز به بررسی دارند.
برخی از فرماندارهای استان، فرماندار و یا معاون دولت اصلاحات بودند و یا دیدگاه اصلاحطلبی دارند الان در دولت ما به عنوان فرد انقلابی، فرماندار و سرپرست شدهاند منظور ما با کسی نیست که 5 ماه به آخر عمر دولت اصطلاحات حکم میگیرد منظور فردی است که دو سال دقیق در یکی از شهرستانها فرماندار بوده و حال فرماندار یا سرپرست فرمانداری شده یا فرد در دولت قبل معاون فرماندار بوده و الان هم در این دولت حکم فرماندار یا هر چیز دیگری را دارد.
مگر ما نیروی انقلابی نداریم؟ چرا باید از خارج استان نیرو بیاوریم؟ چرا به جوانان اعتماد نکنیم و جوانان را به کارگیری نکنیم؟ چرا کادرسازی یا کادریابی نداشته باشیم؟ چرا راه جذب نیروهای انقلابی را مهیا نکنیم؟ این اقداماتی است که باید انجام شود، متاسفانه ما در جذب نیروهای انقلابی بسیار ضعیف هستیم هرچند دولت تدبیر و امید، تا توانست نیروهای خود را جذب کرد و به قدری نیرو جذب شد که شاید ما نتوانیم نیروی دیگری را جذب کنیم.
حضور استاندار بومی در استان فرصت بزرگی است
شاهوار:ابتدا باید در خصوص حکمرانی مطلوب یا حکمرانی حکمی صحبت کنیم، وظایف دولت در حکمرانی مطلوب در سه بخش خلاصه میشود، نخست روابط توسعهای که منجر به رشد اقتصادی میشود، دوم روابط دموکراتیک و حقوق شهروندی و دیگری حقوق اجتماعی و به تبع مشارکت مردم در اداره امور کشور است، یکی از شعارهای اصلی دولت سیزدهم مردمی سازی اداره کشور است، اگر قرار باشد نمایندگان ارشد سیاسی دولت را ارزیابی کنیم طبیعتا باید در این سه حوزه ارزیابی کرد.
در حوزه اقتصادی و روابط توسعه سکوت میکنم چون رصدگر این حوزه نیستم اما در خصوص حقوق شهروندی و روابط دموکراتیک ساماندهی دیوانسالاری اداری که در سطح استان وجود دارد چه در خود استانداری، و چه در سطح فرمانداری و بخشداریها و به تبع در سطح ادارات مختلف و آنچه که امروزه به اسم شورای اداری شناخته میشود و وظایفی که استاندارها در بحث نظارت و بازرسی از این ارگانها دارند و نظارت برعملکرد مدیران، مراقبت از رفتارهای کارکنان نهادهای دولتی در شورای برنامهریزی و توسعه استان دارند میتوان در تمام زمینهها و وظایف اداری، وظایف نظارتی، وظایف امنیتی در پیشبینی و پیشگیری معضلات امنیتی استان، وظایفی که در مورد شوراها طبق اصل 103 قانون اساسی دارند، استاندارها را ارزیابی کرد.
در خصوص فرمایشاتی که مقام معظم رهبری در باب مهندسی فرهنگی و وظایفی که شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتند به تبع استاندارها هم به جهت اینکه کمال مادی و معنوی به ویژه در دولت سیزدهم حاصل شود باید مسائل فرهنگی را در استانها انتظام ببخشند، بنابراین باید تمامی پارامترها مورد ارزیابی قرار گیرد اما در دیدکلنگر، توفیقی است که در استان، استاندار بومی منصوب شده که این یکی از نقیصههایی بوده که در دو سه دهههای اخیر وجود داشته و تقریبا استاندار بومی نداشتیم و فقط بخش کوتاهی در دوره آقای احمدی نژاد آقای سهرابی بومی محسوب میشد.
حضور استاندار بومی در استان فرصت بزرگی است که شخصی که اصالتا برای استان مرکزی است توسط دولت انتخاب شد، اما به چه میزان سایر بخشهای ستادی استان با ایشان همراهی کردند یا اینکه همراهی نداشتند محل آسیب شناسی دارد، اینکه به چه میزان احزاب، گروهها و نیروهای انقلابی با مجموعه مدیریت ارشد سیاسی استان همکاری داشتند و کجاها نقادیهای سازنده و کجاها احیانا تخریبهایی انجام گرفت نیاز به بررسی دارد.
جریانی با شایعه سازی به دنبال تضعیف در روند کارهای استان است
بنابراین مجموعه برآیند کنشها و واکنشها سبب میشود که مقداری حالت بلاتکلیفی کذایی به تغییر استاندار و شایعه تغییر حادث شود به طوری که در بسیاری از مواقع در ادارات و نهادهای مختلف در 10 روز اخیر بررسی میکنیم دائما مطرح میشود که استاندار در حال تغییر است و این سبب میشود یک حالت بلاتکلیفی در میان مدیران استان اتفاق افتد که این امر هم در جای خود آسیبزا است.
به اعتقاد بنده در مجموع عملکرد کلی حرکت دولت در استان، خیلی از شاکله حرکت و عملکرد اصلی دولت عقب نیست، ما نمیتوانیم استاندار را بنا به سلایق شخصی خود ارزیابی کنیم، استاندار طبق حقوق اداری آینده ارشد نماینده سیاسی دولت است بنابراین اگر از باب معلمی قرار است نمرهای بدهیم نمیتوان 20 نمره را انتزاعی داد باید بدانیم آقای استاندار حرکت دولت را دنبال کرده است یا خیر؟ که در این حوزه ایشان 100 درصد طبق سیاستگذاریهای دولت پیش رفته است و بعید میدانم خارج از سیاستهای دولت اقدامی داشته باشند یا احیانا عقبافتادگی به لحاظ برنامهای و کاری و بحث اعتبارات و بودجهها و غیره و حرکت اصلی دولت، داشته باشد.
حذف بروکراسی زاید اداری، برداشتن فاصله بین مردم و مسئولین و در دسترس بودن مدیران، شنیدن بی واسطه صحبت مردم، خودداری از وعده های بی سرانجام، گزارش عملکرد محور نبودن نمونه هایی از چیزی است که در راستای دولت سیزدهم در استان مرکزی نیز شاهد هستیم.
در باب حکمرانی بهتری که میشود در استانها حاکم باشد و فضایی که بانیان وضع موجود چه در حوزه برخی از معاونتهای ستادی استانداری مرکزی و چه در حوزه ادارات و رفع بلاتکلیفیها باید تغییر کنند مانند بلاتکلیفی اداره کل ورزش و جوانان استان، پذیرفته نیست بعد از گذشت مدت یکسال از شروع کار دولت، باز همچنان شاهد حضور این مدیران باشیم یا معدودی از فرمانداران که از دولت قبل بر سرکار هستند که این موارد نیاز به آسیبشناسی و در حقیقت نقادیهایی دارد.
اما در مجموع آنچه که ما همیشه به آن تاکید داشتیم ترمیم فضای حکمرانی استان است و در شرایط کنونی کشور به ویژه در شرایط 100 روز اخیر در باب اغتشاشات و فتنه جدید و فتنه ترکیبی حاکم شده، تغییر به هیچ وجه مطلوب فضای سیاسی کشور و استان نیست، برخی از استانهای مرزی مثل سیستان و بلوچستان و خوزستان به جهت گستردگی جغرافی و مسائل امنیتی که بر آنها عارض شده شاید دولت نیاز ببیند که تغیراتی انجام دهد که انجام داده است.
اما فکر نمیکنم در استانهایی مانند استان مرکزی نیازی به تغییر استاندار خیلی مشهود باشد چراکه استاندار استان مرکزی انسانی پاکدست، مومن و انقلابی است و تجارب لازم را در سازمان بازرسی کل کشور و سایر سمتهایی که داشتند کسب کرده است، ولی علت اینکه برخی از دوستان اصرار بر تغییر استاندار دارند نمیدانم چیست و چه مدل استاندار با چه پارامترهایی مدنظر آنهاست که عمدتا جواب آنها منفی است و صرفا به دنبال تغییر هستند و هیچ گزینه بهتری ندارند.
عملکرد دولت در استان مرکزی در اکثر شاخصها در حد مطلوب است
فرجی: در خصوص بررسی وضعیت حکمرانی ابتدا باید مشخص شود که مولفههای حکمرانی دولت اسلامی چه چیزی است؟ چه مولفهها و معیارهایی میتوان برای آن تعریف کرد و بر مبنای آن سنجه بگذاریم که آیا موفقیت آمیز بوده یا خیر.
پذیرش مردمی، تمرکز و یکپارچگی قدرت در سطح استان، هدایت و راهبری دوایر دیوانی و ادارت دولتی، سیاستگذاری صحیح و همسو با سیاستهای حاکمیت و دولت متمرکز و دولت مستقر، حرکت به سمت تحقق خواسته مردم و دولت، صیانت از حرز و آبرو و دارایی شهروندان از مولفههایی است که برعهده حکمرانان قرار دارد و با ابزارهای کنترلی و قدرتی که در دست دارند باید این صیانت را انجام دهند تا شهروندان در امنیت کامل به وظایف شهروندی خود بپردازند.
بر مبنای این مولفهها اگر بخواهیم عملکرد دولت در استان مرکزی را بررسی کنیم اکثر شاخصها در حد مطلوب به سر میبرد و جاهایی نیز وجود دارد که به سمت بهبود برود و بهتر از این هم باشد اما نمیتوان اینطور بگوییم که در تمامی مولفهها ضعیف هستیم و یا از سایر استانهای کشور یا از اهداف دولت عقب ماندهایم، کما اینکه در سه ماه گذشته با وجود اغتشاشاتی که در سطح کشور وجود داشت اما در استان مرکزی کمترین تنشها بودیم و کمترین آسیبها را مردم متحمل شدند و این موضوع با درایت خاصی در استان مدیریت شد.
در مباحث دیوانی بعد از گذشت یکسال از استقرار استاندار تقریبا اکثر مدیران کمتر از نه ماه است که منصوب شدهاند بنابراین باید معیارها و شاخصههای ارزیابی و عملکرد را در نظر گرفت و نسبت به سال گذشته و ادوار گذشته این موضوع را مدنظر قرار دهیم و به جهت اینکه هنوز سال کاری 1401 به اتمام نرسیده که بتوان انتهای این سال را با سالهای گذشته خود مورد سنجش قرار دهیم بنابراین از نظر عملکردی نمیتوانیم الان صحبتی داشته باشیم.
بسیاری از افرادی که در این زمینه نقد دارند و با انها صحبت میکنیم نقد آنها برمبنای سلایق شخصی است و بر مبنای معیارها نیست، و از این باب که فقط فرد مطلوب و مورد نظر آنها منصوب نشده این صحبت را بیان میکنند، برای عامه مردم انتصابات و نوع نصب مهم نیست بلکه برای مردم نتیجهای مهم است که در زندگی آنها جاری و ساری میشود، اگر بهترین و معروفترین فرماندار با بهترین شاخصههای عملکردی گذشته خیلی خوب را هم داشته باشیم و دریک منطقه منصوب کنیم اما در مدت مدیریت خود نتواند زندگی مردم را بهبود ببخشد کار صحیحی انجام ندادهایم بنابراین بر مبنای زمان حال باید دید که افراد چگونه عمل کردهاند.
برخی افراد که دنبال اهداف خاص بودند امروز منتقد شده اند
انتصاب افراد بومی یک سری محاسن دارد، استان مرکزی به عنوان مهد نخبگان، فرهیختگان و زادگاه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی جایگاه ویژهای در سطح کشور دارد که نسبت به سایر مناطق و بحث مرکزیتی که بر مبنای شاخصههای صنعتی که در آن مستقر است باید توجه ویژهای به استان شود ولی تاکنون توجه ویژهای که وجود داشته این بوده که سعی شده افراد خاص را در این استان منصوب کنند و بسیاری از مواقع این انتقاد وجود داشت که استان مرکزی، استان مدیران پروازی شده و اینجا باند فرودگاه است تا افراد در این منطقه رشد کنند و به مقامهای بالاتر برسند که این تصور در ذهن تک تک افراد جامعه و استان و شهروندان نهادینه شده است.
در نهایت دولت سیزدهم به این درخواست مردم جامه عمل پوشاند و یک فرد بومی که مسلط به استان و زاده استان است و خانواده ایشان هم در استان مستقر هستند منصوب کرد و توانستند مدیرانی که از نخبگان سیاسی و نخبگان اجتماعی استان بودند را جلب کنند هرچند ایشان مدتی در استان حضور نداشتند ،در مدارج و مدیریتهای سطوح بالاتر کشوری مشغول مدیریت بودند و کسب تجربه میکردند و اکنون با استفاده از این تجربیات می توانند منشا تحول و پیشرفت استان باشند.
با گذشت زمان، شاید تعدادی از افرادی که به دنبال موارد خاص خود بودند اکنون به منتقد تبدیل شدند و با وجود اینکه عملکرد دولت هنوز قطعی نشده، از طریق طرح شایعات به دنبال تحقق اهداف خود هستند در حالی که این قبیل حرکات در شان و جایگاه استان مرکزی نیست.
ما از وجود استناندار بومی دراستان مرکزی بسیار خرسند هستیم چراکه توانمندیهایی که در فرد بومی وجود داشته و همچنین اگاهی از زیست بوم، فرهنگها، مزیتها، تهدیدها، استعدادها، قومیتهای استان در بحث تصمیم گیری از افراد غیر بومی نتایج بهتری را رقم خواهد زد ، حتی برخی از مدیران و استانداران قبلی اسامی شهرسستانهای استان را به درستی تلفظ نمیکردند ولی داشتن یک استاندار بومی میتواند در بحث برنامهریزی و تصمیمگیری ما را پیش ببرد.
تسنیم: سوال اینجاست که چه تفاوتی بین مدیریت در دولت انقلابی سیزدهم با دولت اعتدال و چه تفاوتی با دولت سازندگی با دولت اصلاحات وجود دارد؟
احتشامینیا: مهمترین تفاوت این دولت با دولت قبلی توفیقی است که میتوان گفت این دولت امید و اعتماد را بین مردم زنده کرده است، در خصوص مجموع عملکرد دولت از شخص رئیس جمهور گرفته تا منصوبات، مدیران، فرمانداران و استانداران و وزرای ایشان به طوری بوده که وسط میدان و پای کار و مشغول به کار است و قصد خدمترسانی و احیای امید در بین مردم دارند، که این کار بزرگترین توفیق است و باید این دولت از نگاههای انقلابی استفاده کند و مشکلات معیشتی مردم را برطرف کند تا مردم احساس کنند تغییرات عمدهای در دولت ایجاد شده هرچند دولتی که ما تحویل گرفتیم میراثدار مشکلات و وضعیت بداقتصادی و کاستیهای زیادی بود مثل وضعیت بد شاخصهای کلان اقتصادی، کسری بودجه، کرونا، کاهش ارزش ریالی پول ایران و بسیاری از مشکلاتی که ماحصل سیاستگذاریهای غلط و اشتباه دولتهای قبل بود که باید این مشکلات اصلاح شود.
نخستین کاری که این دولت انجام داد بحث کرونا بود، باید بررسی شود که چه تلاشی انجام شد تا کرونا ریشهکن شود؟ کشورهایی که مدعی بودند تولیدکننده واکسنهای بزرگی مانند فایزر هستند اما الان دچار کرونا هستند اما در ایران کرونایی وجود ندارد، در خصوص وضعیت اقتصادی به جهت اینکه بدهی که وجود دارد اوراق قرضه زیادی پیش فروش شده و بازپرداخت آنها برای دوسه سال دیگر است این چیزی است که دولت باید پرداخت کند بنابراین مردم باید اگاهی داشته باشند که بانی بخشی از این اتفاقات به سیاستگذاریهای قبل مثل صندوق خالی، ذخیره خالی، شاخصهای بالا مرتبط است که در دولت قبل ایجاد شد و به دولت جدید سرایت پیدا کرد و خداروشکر بخشی از مشکلات در حال اصلاح شدن و برطرف شدن هستند.
بساط اشرافی گری و ریخت و پاش های زاید در استان مرکزی جمع شد
شاهوار: حرکت کلی دولت در کل استانهای کشور در این زمینه خوب بوده است، نمیتوان به طور مطلق تمامی مدیران دولتهای قبل را نفی کرد و گفت افراد فاسدی بودند اما برآیند عملکردی مدیران سابق و استاندارانی که در استانهای مختلف به ویژه در استان مرکزی وجود داشت طبیعتا یک نماد و جزئی از حرکت شاکله دولت بود و با توجه به اینکه دولت تنبلی خاصی داشت و به تبع استاندار هم همان تنبلی را در استان داشت، اگر دولت توجه و اهتمام به یک سری از گروههای خاص داشت به همین ترتیب در استان ما هم به همین روال تکرار میشد.
"مجتبی شاهوار" فعال سیاسی استان مرکزی معتقد است: مگر ما نیروی انقلابی نداریم؟ چرا باید از خارج استان نیرو بیاوریم؟ چرا به جوانان اعتماد نکنیم و جوانان را به کارگیری نکنیم؟ چرا کادرسازی یا کادریابی نداشته باشیم؟ چرا راه جذب نیروهای انقلابی را مهیا نمی کنند؟ این اقداماتی است که باید انجام شود، متاسفانه ما در جذب نیروهای انقلابی بسیار ضعیف هستیم هرچند دولت تدبیر وامید، تا توانست نیروهای خود را جذب کرد و به قدری نیرو جذب شد که که شاید ما نتوانیم نیروی دیگری را جذب کنیم یا کار را سخت کرده است..
در دولت آیتالله رئیسی انتخاب آقای مخلصالائمه را میتوان نمادی از آقای رئیسی هم در روحیه انقلابیگری و هم در روحیه تغییر وضع موجود دانست مثلا حذف ریخت و پاشهای زاید، حذف اشرافی گری و تشریفات را در این دوره همه اعم از خواص و عوام هم دیده و متوجه شده اند.
یکی از وظایف استاندار ارزیابی عملکرد مدیران است یعنی رصد و ارزیابی مدیرانی که باید تغییر پیدا میکردند که تقریبا آقای استاندار عملکرد مناسبی داشت و با حرکت کلی دولت هماهنگ بود.
در حال حاضر حداقل خاطر ما جمع است که در استانداری استان، استاندار انقلابی و ولایی وجود دارد و خطی که آیتالله رئیسی در کلان کشور دنبال میکند را ایشان در اداره استان پیاده میکند هرچند ممکن است نقایص، آسیبها وجود داشته باشد و نظر به توانمندیهای استان، یا نوع بودجه و اعتباراتی که باید به استان تخصیص پیدا کند باید بخشی از مجمع نمایندگان استان لابیگری کنند تا بتوانند بودجههای بهتری را اختصاص دهند بنابراین در این حوزهها شاید نیاز باشد کمالگرایی بیشتری وجود داشته باشد اما در حرکت کلی خود و استفاده از ابزارهای نرم و و استفاده از بازیگرانی که با سیاست دولت همانگ باشند انجام شده است.
هر استانداری هم که منصوب شود نمیتواند به کل هیئت حاکمه و کارشناسی بدنه و مدیران میانی، نگاه حذفی داشته باشد چراکه نمیتوان نیروی که در دولت های قبل 22 سال فرماندار بوده را بیدلیل تغییر داد اما درخصوص نیروی که تخلف داشته دستگاه نظارتی ورود خواهد داشت بنابراین بخشی از مدیرانی وجود دارد که در دولتهای قبل بودند و الان هم مستخدم رسمی وزرات کشور هستند بنابراین انقلابیترین استاندار روی کار باشد باید با این جماعت هم سیر و سلوک داشته باشد و این افراد را مدیریت کند، حال اگر در دولت قبل این افراد به سمت اهداف دولت قبل مدیریت شدند در این دولت هنر آقای استاندار این است که بتواند این افراد را به سمت اهداف دولت فعلی هدایت کند تا بر این افراد نظارت بیشتری داشته باشد که به اعتقاد بنده هم در این حوزه مشکل خاصی وجود ندارد.
استفاده از مدیران جوان و نخبگان دلسوز کنار زده شده در دولتهای قبل
فرجی: در بحث تفاوت مدیریت دولت سیزدهم با مدیریتهای ماقبل میتوان گفت دولت انقلابی دربهای ساختمانهای دولتی را به روی مردم باز کرد، قبل از این شاهد بودیم که حکمرانان و دولتمردان ما در سطوح مختلف یک وقت عادی که قرار بود به فردی بدهند ساعتها و روزها و ماهها این امکان ایجاد نمیشد درحالی که الان افراد و مدیران ارشد از شخص استاندار و باقی مدیران در دل جامعه هستند و هر زمان مردم اراده کنند به مدیران دسترسی دارند حتی نیاز نیست به دفاتر مدیران مراجعه کنند، در مصلیهای نماز جمعه، مراسمات عبادی و سیاسی، در هیئت خود میتوانند این افراد را ببینند و مشکلات خود را درمیان بگذارند حتی اگر این مشکل برطرف نشد حداقل گوش شنوندهای را پیدا میکنند تا بتوانند مشکلات خود را مطرح کنند و طرح مسئله شود و مدیران در جریان مسئله قرار گیرند.
مردم به نوعی توانستهاند در تصمیمات دخالت داشته باشند و نقش خود را در تصمیمگیری شاهد باشند و همچنین در مباحث بودجهای و تخصیص اعتبارات و تامین امکاناتی که در سطح استان قرار است مستقر شوند میبینیم که اتفاقات بهتری نسبت به دولتهای گذشته انجام میشود، شکستن حلقههای حزبی و گروهی از مهمترین مولفههایی بود که اتفاق افتاد، در ادوار گذشته شاهد بودیم که منافع شخصی برخی از مدیران بر منافع مردم ارجحیت داشت و این افراد به جای اینکه به دنبال خدمت به مردم باشند در پی تحقق اهداف اطرافیان و حلقه اولیه، احزاب و گروههای خود بودند بنابراین این دولت نشان داد که میشود با چشم پوشی بر مادیات، امیال و خواستههای شخصی به مردم خدمت کرد.
از بین بردن تشریفات زائد و کنار زدن افرادی که روحیه اشرافیگری دارند از مولفههای شاخص این دولت بود به طوری که در دولتهای قبل شاهد بودیم فرد مسئول باید استخر خود را میرفت، آشپز اختصاصی می داشت، غذای حیوانهای خانگی خود را از محل بودجه دولتی تامین میکرد، خودروهای خاص از محلهای خاص برای آنها تامین میشد در حالی که هم اکنون زمانی که مردم در جلسات و مراودات حضور پیدا میکنند مشاهده میکنند همان طعامی که بر سر سفره آنها وجود دارد در سفره مسئولان هم وجود دارد.
در این دولت مدیران جوان و نخبگان دلسوز کنار زده شده در دولتهای قبل توانستند به منصه برسند، ما کمتر شاهد این تعداد انتصاب جوانان در سطح دولتهای گذشته بودهایم و میبینیم جوانهای مومن و انقلابی عرصهای برای درخشش پیدا کردند تا کسب تجربه داشته باشند و از میادین کوچکتر برای نقش آفرینی در میادین بزرگتر و در عرصههای ملی آماده شوند.
گرهگشایی از کار مردم و همچنین چشاندن طعم شیرین خدمت به مردم و شهروندان در دولت سیزدهم اتفاق افتاده است، توجه به معیشت افراد ضعیف جامعه و رفاهیات نسبت به دولتهای گذشته از مزایای این دولت محسوب میشود که توانسته این اقدامات را انجام دهد و به نوعی به سمت دولت-ملت تا دولت صرف حرکت کند و بتواند مردم را در بحث حکمرانی دخالت دهد و همراه کند.
تسنیم: فکر میکنید چالش پیشرو و در حوزه حکمرانی امروز وجود دارد چه چیزی است؟ و وضعیت موفقیت یا عدم موفقیت یک ونیم ساعت مدیریت ارشد استان را چطور ارزیابی میکنید؟
احتشامینیا: دولت جدید میراثدار مشکلات بداقتصادی و کاستیهای بسیار زیادی از جمله کسری بودجه، تورم، شاخص بالای اقتصادی، کرونا است و افتخار دولت قبل در مسکن این بود که حتی یک مسکن هم نساختهام که این موضوع از همه مهمتر است و ماحصل سیاستگذاریهای دولتهای قبل بوده است.
دولت آیتالله رئیسی تلاش کرد ریلگذاری صحیحی در جهت اصلاح امور و حرکت به سمت شرایط بهتر انجام دهد، بین مدیران میدانی و مدیران کارتابلی تفاوت وجود دارد و دولت آیتالله رئیسی دولت بیتکبر و بیتکلف، پرکار و خستگی ناپذیر است، عبور از کرونا، عبور از مسکن سازی از مرحله کلنگزنی، و مهمترین موضوع تابستان بدون خاموشی را که امسال پشت سرگذاشته شد، کاهش تنش آبی و احیای کارخانجات استان که از دور خارج شده بودند که مشکلات آنها در حال برطرف شدن است از جمله اقداماتی است که در این دولت انجام شده است.
تقاضا داریم همه دوستان به دولت انقلابی کمک کنند و از آقای استاندار درخواست داریم نخست بانیان وضع موجود را جابهجا کنند و نیروهای انقلابی را جایگزین کنند و مدیران و معاونان ضعیف را سریعا برکنار کنند، از نمایندگان استان هم تقاضا میشود اقدامات نظارتی خود را انجام دهند و در انتصابات دخالت نداشته باشند و در انتصابات دست مدیرکل را باز بگذارند که بتوانیم در انتصابات موفق باشیم و مردم مزه دولت انقلابی را بچشند.
جریانی مغرضانه باهدف تخریب، دولت را نقد میکند
شاهوار:مشکلاتی بر سر راه دولت آیتالله رئیسی وجود دارد که یکسری از مشکلات را نظام سلطه و برخی مغرضین تحمیل کردند، یکی از مشکلات اغتشاشات اخیر بود، من به دانشجوهای رشته حقوق گفتم که به طور حتم دو تا تورم بعد از اغتشاشات خواهیم داشت که یکی ازآن تورم اقتصادی و دیگری تورم قانون است و مجبور میشویم قوانین جدیدی را وضع کنیم تا بتوانیم وضعیت ممکلت و امنیت داخلی و سیاست داخلی کشور را انتظام بخشیم.
امروزه افزایش نرخ دلار قطعا رابطه مستقیم با اغتشاشات اخیر دارد یعنی اگر این اغتشاشات حادث نمیشد با سیر منطقیتری افزایشها انجام میگرفت بنابراین در اینجا دولت مورد هجمه قرار میگیرد و مغرضین و گروه های اصلاحطلب و گروههایی که منتقدان نابخرد دولت محسوب میشود یعنی اگر کسی دلسوز کشور و با دیدگاه سیاسی باشد قطعا نرخ افزایش طلا، ارز، مسکن را تنها با یک عامل عملکرد اقتصادی دولت در نظر بگیرد چراکه یک عقل منصف، تمام پارامترها را در نظر میگیرد.
به ویژه در فضایی که در کشور ایجاد شد بسیاری از نیروی انسانی و فکر و ذکر دولتمردان را به خود اختصاص داد تا بتوانند وضع سیاست داخلی و امنیت داخلی کشور را انتزام ببخشند و هرچند هزینههای گزافی اغتشاشگران به دولت تحمیل کردند و تخریب اموال عمومی و تحمیل شهدا به کشور داشتند بنابراین یکی از چالشهای قطعی دولت درآینده هم همین فتنههای ترکیبی است که کشور دچار آن میشود و به تبع بخشی از انرژی دولت و دستگاهها را صرف خود میکند.
تحریمها هم به این جهت شکل گرفت تا دولت را مجبور به امضای برجام نافرجام کنند که آقای روحانی دنبال میکرد، بنابراین اگر بودجه و برنامه 1402 و برنامه هفتم توسعه با رویکری بسته شود که برجام قرار است به نتیجه برسد یک بحث است و یا اگر آنچه برخی از کارشناسان میگویند که دولت نگاهی به برجام نداشته باشد و در واقع به اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری ترسیم فرمودند بیشتر اتکا شود و به سمت ترمیم حوزههای اقتصادی بروند بحث دیگر است چراکه قطعا یکی از چالشهای دولت درآمدها واعتباراتی است که باید برای افزایش حقوق، پروژههای عمرانی و غیره صرف کند.
از طرفی دولت باید در برنامه هفتم توسعه به سمت حذف اقتصاد تک محصولی و اتکای به نفت پیش برود بنابراین باید در حوزه مالیاتها ورود پیدا کند و در حوزه مالیاتهای هم اونطور که زعم کارشناسان مالیاتی است باید بر بحث مالیات برعایدی سرمایه و مباحث اینچنینی ورود پیدا کند نه مالیاتی که از خردهها و اشخاص و اصناف گرفته میشود چراکه ممکن است این موضوع حجمی از نارضایتی را ایجاد کند واینها چالشهایی است که دولت به شکل کلان دارد و استاندار و استان ما هم با چالشها مواجه میشود و ای کاش مشکلات در این حوزهها ترمیم میشد مثلا پتروشیمی اراک یا آلومینیوم یک میزان هنگفتی از مالیات را به صندوق خزانه پرداخت میکنند حال طبق قوانین موجود چقدر از این مالیات عاید استان میشود و میتوان استاندار را در جهت رفع محرومیتزدایی، در جهت ترمیم راههای روستایی وسایر موارد یاری دهد واین یکی از چالشهای اصلی است که آقای استاندار با آنها مواجه است.
یکی دیگر از چالشها زمینه تسهیلگری و بستر سازی مناسب و کادر سازی در بحث نیروی انسانی و حذف برخی از مدیرانی است که کاهنده سرعت دولت هستند و اینها نمیتوانند همراه و همگام آقای استاندار باشند که به نظر میرسد در این حوزه باید ترمیم جدی داشته باشند تا چالش حکمرانی حذف شود و شاهد رشد بهتری در برونداد تحول و تعالی استان باشیم.
مهمترین چالش پیشروی دولت و تبع آن در استان بحث اقتصادی است
فرجی: مهمترین چالش پیشروی دولت و تبع آن در استان بحث اقتصادی است، اوراق قرضه، اوراق خزانهای که دولت گذشته برای این دولت به میراث گذاشت و خزانهای که هیچ بود و وضعیت اسفناک صنایعی که شاهد ورشکسته شدن و تعطیلی آنها در استان به عنوان پایتخت صنعت کشور بودیم به عنوان چالشهایی است که میتواند مجدد پیشروی استان باشد و حاکیمت استان را دچار اختلال کند، با توجه به مباحث دلاری که در بازار اتفاق افتاده و بحث ارز نیمایی و بازار ارز، اختلاف بین آنها و رانتهایی که مجدد در بحث ارز ایجاد میشود میتوانند به برنامهریزی اقتصادی و صنعتی و بخش خصوصی ما که مهمترین بخش استان است ضربه وارد کند و صنایع استان را تحت الشعاع قرار دهد و در بحث حکمرانی استانی میتواند چالشی در آینده مدیرتی استان ایجاد کند.
چالش بعدی آلودگی هوا است که به بزرگترین معضل استان بخصوص کلانشهر اراک تبدیل شده که حتی در سطح کشور زبانزد است در شاخص آلودگی شهر اراک بعد از گذشت 9 ماه از سال بیش از 110 روز آلوده وجود داشته به طوری که بخش زیادی از سال هوای کلانشهر اراک آلوده بوده که اگر مدیریت نشود و برای نیروگاه شازند تدابیری اندیشیده نشود بزرگترین چالش چه از لحاظ چالش زیست محیطی شهرستان و چه از لحاظ چالش سلامت شهروندان پیشرو خواهد بود و هزینههای گزافی برای درمان بیماریهای ناشی از ایجاد آلودگی هوا و آلودگی زیست محیطی که در استان وجود دارد بر استان متحمل میشود.
این درحالیست که در این دولت و در مجموعه استان شعارزدگی وجود نداشت و آمال و آرزوها به عنوان عملکرد به خورد مردم داده نشد به طوری که تا زمان نهایی شدن وضعیت شرکت آذراب که دستپخت دولت قبل در روند سومدیریت در اجرای خصوصی بود، هیچ خبری داده نشد و وقتی کار تمام شد استاندار مرکزی در یک مصاحبه خبری به مردم از توانستن و انجام دادن سخن گفت، در سایر مجموعه های اقتصادی، صنعتی، اجرایی استان نیز وضعیت به همین روند بوده و پیگیری تا اجرا انجام شده نه آنکه قاشق خالی در دهان مردم گذاشته شود به طوری که استاندار اعلام کرد در اسرع وقت با 3 شیفت کار پل سنجان تکمیل می شود و پروژه ای که بیش از 8 سال زمین مانده بود با کار جهادی استاندار مرکزی و مدیران دولت سیزدهم تکمیل شد.
"داود فرجی" دبیر جامعه اسلامی مدیران استان مرکزی معتقد است: از بین بردن تشریفات زائد و کنار زدن افرادی که روحیه اشرافیگری دارند از مولفههای شاخص دولت سیزدهم بود به طوری که در دولتهای قبل شاهد بودیم فرد مسئول باید استخرخود را میرفت، آشپز اختصاصی می داشت، خودروهای خاص از محلهای خاص برای آنها تامین میشد در حالی که هم اکنون زمانی که مردم در جلسات و مراودات حضور پیدا میکنند مشاهده میکنند همان طعامی که بر سر سفره آنها وجود دارد در سفره مسئولان هم وجود دارد...
چالش بعدی عدم تغییر مدیران میانی و وجود مدیران میانی غیر همسو با دولت است اصلا بحث اصلاح طلب، اصولگرا، مطرح نیست (چندبار از اول متن گفته شده که مدیران فعلی اصلاحطلب هستن؟)اما کسی که در دولت انقلابی پست میگیرد باید حداقل اهداف و افکارش همسو با دولت باشد تا بتواند تاثیرگذار باشد.
ما در مدیران ارشد شاهد جابهجایی بودیم و شاهد بودیم افراد تا جای ممکن از نیروهای بومی دارای صلاحیت انقلابی استفاده شده اما همچنان در بحث مدیران میانی و بدنه اجرایی دولت دچار مشکل هستیم و شاهد هستیم افراد غیر همسو همچنان بر مسند نشستهاند و این افراد کسانی هستند که برای مدیران ارشد تصمیم سازی میکنند و یا دست آنها را میبندند و چالشهای جدید را برای آنها ایجاد میکنند که اگر این موضوع رفع نشود و برمبنای صلاحیتهای شغلی و حرفهای و صلاحیتهای فردی ،افراد همسو منتصب نشود در میان مدت دچار چالشهای زیادی در بحثهای اجرایی، دولتی و دیوانی خواهیم بود.
چالش بعدی توجه به توسعه جهشی استان است با توجه به عقب ماندگی انباشته ای که برای استان در سنوات گذشته و در دولتهای گذشته ایجاد شده باید این عقب ماندگی به صورت جهشی رفع شود و به یک توسعه پایدار در تمامی سطوح اقتصادی، اجتماعی، امنیتی، فرهنگی استان برسیم و اگر این اتفاق نیفتد اعتماد عمومی مردم را از دست خواهیم داد و سرمایه اجتماعی که میتواند بزرگترین سرمایه یک حاکم باشد را از دست خواهیم داد.
مهمترین و آخرین چالش که کل مجموعه دولت را در بر میگیرد مشکل ضعف در حوزه رسانه، اطلاع رسانی و ارتباط گیری با مردم و شهروندان است، در اتاق رئیس جمهور از پاستور گرفته تا کف جامعه و کوچکترین واحد دولتی این ضعف مشهود است و دولت نتوانسته تا به امروز به آن صورت که شایسته است ارتباط صحیح و شفاف با مردم بگیرد و پاسخگویی صریح در خصوص خواستههای مردم داشته باشد و عملکردی که از خود به جای گذاشته و اهداف و برنامههای خود را به درستی تبیین کند و در این راستا از نیروهای حرفهای و مهارت آموخته رسانه هم به صورت شایسته استفاده نشده
و گاها افرادی که اصلا با این حوزه ارتباطی ندارند یا صلاحیت این حوزه را ندارند به این حوزه ورود کرده و متاسفانه کشور آسیب های بزرگی را از این محل متحمل شده است
بنابراین اگر دولت نمیتواند از افراد موجود استفاده کند بهتر است هرچه سریعتر به سمت تربیت نیرو روی آورد تا ظرف زمان کوتاه مدت و میان مدت نیروهای مد نظر خود را با معیارهای مد نظر خود تربیت کند و بتواند نقیصه کلی دولت را مرتفع سازد.