به گزارش ذاکرنیوز، این روزها درباره معیشت هنرمندان و بازگشتِ کنسرتهای موسیقی زیاد صحبت میشود. البته مشکلات این قشر در دوران کرونا و عدم اهمیت لازم در حوزه بودجهریزی جزو انتقاداتی بوده که تئاتریها و اهالی موسیقی همیشه داشته و الان هم دارند. اما یکی از اتفاقات خوبی که در جریانِ جشنواره موسیقی فجر افتاد، اجراهای پرشورِ گروههای موسیقی بود و از طرفی دیگر راه افتادن کنسرتهای موسیقی و استقبال مردم است که اهالی موسیقی را امیدوارتر کرده است.
امیرحسین سمیعی یکی از هنرمندانی است که امسال در جشنواره موسیقی فجر جایزه باربد را به خودش اختصاص داد. او این جایزه را به خاطر قطعه موسیقی اروند دریافت کرد. او بارها درباره ماجرایِ ساخت این مجموعه صحبت کرده که سمفونی اروند ماحصل دغدغهای است که از سال 96 به وجود میآید. سفری که به چذابه و شلمچه و آن مناطق دارد؛ تحت تأثیر فضا و شهدای کربلای 4 قرار میگیرد؛ حتی سال 98 صاحب فرزندی میشود نام او را اروند میگذارد.
به ما میگوید با خودم گفتم وقتی پسرم بزرگ شود و از من بپرسد چرا نامم را اروند گذاشتید؟ بگویم در اروند لحظه به لحظه یاد شهدایی افتادم که به پاسِ حفظ میهن شهید شدند. این اتفاقات باعث شد تا پوئم سمفونی اروند باشد که در اوج بحران کرونا توسط ارکستر سمفونیک صداوسیما ضبط شد و چندین بار اجرا رفت و حتی کشورهای همسایه بارها درخواست اجرای آن را داشتهاند.
با امیرحسین سمیعی هنرمند موسیقی کشورمان و معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران لحظاتی گفتوگو کردیم تا او درباره معیشت هنرمندان، فضاسازیها علیه جشنواره موسیقی فجر و برخی از موارد دیگر صحبت کند:
سمیعی درباره کارشکنیها علیه جشنواره موسیقی فجر، به خبرنگار تسنیم گفت: من فکر میکنم این کارشکنیها عملاً به جایی نرسید. دشمنان ما خیلی خوب میدانستند مؤثرترین هنر، موسیقی است و از هیچ کوششی دریغ نکردند. این تلاشها که بخش عمدهای از آن یعنی 99 درصد، خارج از مرزهای کشورمان مدیریت میشد، میخواستند تلویحاً بدنه موسیقی را با شرایط طبیعی و عادی که در جامعه نمایانگر زندگی هم میهنان ما است، در تعارض نشان دهند. اما خوشبختانه این فضاسازیها به جایی نرسید؛ عملاً جشنواره موسیقی فجر نشان داد هنرمندان خارج از این مردم و مملکتشان نیستند. برای کشورشان کار میکنند. در جشنواره موسیقی هم اجرای گروههای خارجی را در کنار گروههای داخلیمان داشتیم و هم حضور داوران خارجی که به جشنواره اعتبار میدهد. عملاً همه این اتفاقات نشان داد هنرمندان مرز و بوم کشورمان چیزی به غیر از کشور خودشان را نمیخواهند.
وی در خصوص صحبتهای وزیر ارشاد که به این نکته اشاره کرده بود هیچ محدودیتی برای کار ندارند به بحث معیشت هنرمندان و مشکلات اهالی موسیقی در این مقوله هم اشاره کرد و افزود: در مقوله معیشت هنرمندان باید گفت ما دو مسئله در مقوله هنر داریم؛ یکی اقتصاد هنر و دیگری روحیه هنرمند است. هنرمند با اجرا و در واقع فعالیت هنری زنده است؛ این دو نکته را باید با هم درنظر بگیریم که بروز و ظهور داشته باشند. من فکر میکنم چرخ رونق به حرکت درآمده و صحبتهای وزیر ارشاد به نظرمن بسیار راهگشا و دوستانه بود. در واقع آنهایی که قهر کردند این صحبتها را به فال نیک بگیرند و مواجهه خودشان را در عرصه هنری داشته باشند.
معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه این گفتوگو درباره راه افتادن مجدد کنسرتها که چه تغییری میتواند در شرایط فعلی جامعه ایجاد کند، خاطرنشان کرد: فکر میکنم جشنواره موسیقی به عنوان یک راهگشا توانست خط را بشکند و کنسرتهای خوبی راه افتاده و حتماً میتواند به تزریق اتمسفر شادی و نشاط در جامعه کمک کند که گسترش این اتسمفر میتواند به اتفاقات خوبی منتهی شود.
وی به موضوع عدالت فرهنگی در حوزه موسیقی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه امسال حرکت خوبی در استانها و بخشهای زیادی شکل گرفت و آن چیزی که میتواند به تحقق عدالت فرهنگی در حوزه موسیقی کمک کند موسیقیهای جدّی باید به دورترین مناطق کشور برود و ترویج پیدا کند. در واقع موسیقیهای فاخر و ارزشمند میتوانند به پیشبرد مسائل فرهنگی ما کمک کنند و باید یک مقداری بیشتر در دسترس تمام مردم قرار بگیرد.
سمیعی همچنین درباره نقش موسیقی حماسی در سینما و تئاتر دفاعمقدس به این نکته اشاره کرد: موسیقی در میان زبانهای هنری، زبان بسیار محکم و جانانهای است؛ این زبان هنری میتواند نه تمام حماسههای باشکوه بلکه بخش مهمی از آنها را میتواند بر ذهن مخاطب بنشاند و یا حداقل ردپایی از خودش به جای بگذارد. هنر برای ماندگاری خودش دست به دامن بزرگان و شخصیتها و پدیدههای بزرگ عالم میشود. موسیقی نقش بسیار محکمی در جریانهای فرهنگی، اجتماعی، سلامتی و نشاط جامعه دارد و فکر میکنم جشنواره موسیقی فجر امسال یکی از مهمترین دورههایی بود که به خوبی و محکمی برگزار شد.