به گزارش ذاکرنیوز، هفتاد و یکمین جلسه علنی شورای شهر قزوین امشب به ریاست علی فرمانی و با حضور اعضا، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین، مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز و رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآوردههای کشاورزی شهرداری قزوین با محوریت بررسی طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی با مشارکت بخش خصوصی در تالار مردم شورای شهر قزوین برگزار شد.
72 درصد تاکسیهای قزوین فرسوده شدند
در ابتدای این جلسه معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری قزوین با اشاره به لایحه مشارکت بخش خصوصی در نوسازی و بهسازی تاکسیهای فرسوده اظهار داشت: در سطح شهر قزوین 3500 دستگاه تاکسی وجود دارد که 2500 دستگاه فرسوده میباشند. بنابراین 72 درصد تاکسیهای شهر قزوین فرسوده محسوب میشوند و لازم است تا نوسازی و بهسازی آنها در ناوگان صورت گیرد.
اسماعیل عرشیان اضافه کرد: مدیریت شهری و مالکان خودروهای تاکسی فرسوده توان پرداختهای مالی برای نوسازی ندارند. به همین خاطر ضرورت دارد تا بخش خصوصی در این حوزه وارد شود و مشارکت داشته باشد.
1730 تاکسی فرسوده در قزوین نوسازی میشوند
همچنین مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین به تشریح لایحه ورود بخش خصوصی در نوسازی و بهسازی ناوگان تاکسیرانی پرداخت و گفت: در این حوزه تفاهمنامهای با بخش خصوصی امضا کردیم که مطابق این تفاهمنامه یکی از شرکتهای بخش خصوصی نوسازی و بهسازی 1730 دستگاه خودروی تاکسی شهر قزوین را به عهده میگیرد.
محمدرضا وثوقنیا افزود: راهاندازی تعمیرگاه شبانهروزی ویژه خودروهای تاکسی، ارائه خدمات تعویض مخازن سیانجی تاکسی با تسهیلات قرضالحسنه، ارائه خدمات بیمهنامههای ثالث و بدنه تاکسیها با اقساط 10 ماهه، ارائه خدمات بیمه تکمیلی درمان به رانندگان تاکسی و افراد تحت تکفل، ارائه خدمات رفاهی، ارائه خدمات عرضه تجهیزات لوازم و قطعات یدکی خودروهای تاکسی طبق تفاهمنامه انجام میشود.
وی به تعهدات سازمان تاکسیرانی هم در این تفاهمنامه اشاره کرد و گفت: صدور مجوز تعمیرگاه شبانهروزی در طول دوره قرارداد با شرکت مورد نظر، صدور مجوز پیمانکاری سرویس مدارس، شهر صدور مجوز انجام تبلیغات درون و برون تاکسی، اجازه به مشارکتکننده جهت اخذ 6.5 درصد کارمزد از تسهیلات اعطایی از دیگر موارد مورد تفاهم به حساب میآید.
شهرداری بسته تشویقی برای نوسازی تاکسیهای فرسوده اختصاص دهد
رئیس شورای شهر قزوین در این جلسه با بیان اینکه 2 مدل مشارکتی برای دریافت تسهیلات در تفاهمنامه سازمان تاکسیرانی وجود دارد، گفت: در این حوزه باید سهم شرکت، سهم راننده تاکسی، دوران مشارکت، کارمزد شرکت،کارمزد بانک و اقساط بانک مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.
علی فرمانی پیشنهاد کرد تا شهرداری قزوین هم در این طرح سیاستهای تشویقی را به کار گیرد تا خودروهای تاکسی فرسوده بیشتری از ناوگان خارج شوند.
وی ادامه داد: در این زمینه شرکت طرف تفاهمنامه باید به تعهدات خود به ویژه تأمین اعتبار نزد سیستم بانکی کشور به صورت دقیق عمل کند و نسبت به راهاندازی دفتر کارگزاری برای تعویض تاکسیهای فرسوده اقدام کند. در ضمن سازمان تاکسیرانی هم باید نسبت به صدور مجوز جهت ثبت این شرکت و همچنین صدور مجوز دفتر کارگزاری و حانمایی مکان این دفتر اقدام کند.
لزوم احداث نخستین پارک کودک در قزوین
همچنین در بخش دیگری از این جلسه طرح احداث بوستان کودک در محله مینودر قزوین مورد بررسی اعضای شورای شهر قرار گرفت. رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای شهر قزوین در این بخش اظهار داشت: پروژههای شهری باید متناسب با نیازهای بانوان و کودکان از جمله اختصاص فضاهای ویژه این قشر طراحی شوند.
فاطمه اشدری اضافه کرد: همچنین سازمان فرهنگی و هنری شهرداری و سازمان خدمات فضای سبز شهرداری قزوین بایستی در تعامل با هم برنامهها و سیاستها را در این حوزه اجرایی کنند.
وی خواستار توجه به اجرای سیاستها و سند راهبردی شهر دوستدار کودک در شهر قزوین شد و ادامه داد: بایستی در بودجه سال آینده شهرداری قزوین احداث پارک کودک در محله مینودر که از شورای پنجم بر زمین مانده به مرحله اجرا برسد و این پارک نخستین پارک کودک قزوین خواهد بود.
آغاز بیمه رانندگان تاکسی درونشهری از هفته آینده جابجایی مسافر بینشهری توسط "تاکسیهای اینترنتی" ممنوع شد!
اشدری همچنین بر لزوم توجه به اجرایی شدن بوستان خانواده در باغستان قرادآباد و تامین اعتبار و اختصاص فضای ویژه مادر و کودک در بوستانها تأکید کرد و گفت: مباحثی از جمله توجه به فضاهای ویژه مادر و کودک در بوستانها و فضاهای شهری، پیاده روسازی و مناسبسازی محورهای شهری باید در دستور کار شهرداری قزوین قرار بگیرد.