به گزارش ذاکرنیوز، محمد میرزابیگی، در نشست هم اندیشی با مدیران پرستاری بیمارستانهای شهر تهران اظهار کرد: یک زمانی داشتن معاونت پرستاری، سازمان نظام پرستاری و تعرفه گذاری خدمات پرستاری یک آرزو بود، اما اکنون قوانین و سازمان و معاونت و عزم برای ارتقای وضعیت پرستاران وجود دارد.
وی افزود: برای رشد رشته پرستاری باید اصول ارتباط با مردم و همکاران را تعریف کنیم. یک مشکل مزمن در حوزه پرستاری اجرای سلیقهای قانون در برخی بیمارستانها وجود دارد، یعنی به تعداد اعضای هیئت مدیره و رؤسای بیمارستانهای خصوصی شاهد سلیقههای متفاوت هستیم.
میرزابیگی ادامه داد: مسئله پزشک سالاری در نظام سلامت نیز در کنار این مشکل وجود دارد؛ در کمیسیون بهداشت، اکثریت اعضا پزشک هستند و در دوره فعلی پرستاران از همکاران خود نمایندهای در مجلس ندارند. ما دوست داشتیم که اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را بسیار زودتر شروع کنیم و در این مدت پیگیریهای مداومی از دستگاههای مختلف انجام دادیم؛ سازمان نظام پرستاری بودجه لازم برای اجرای قانون تعرفه گذاری را از مجلس مطالبه کرد؛ قانون ۱۵ سال است تصویب شده اما اجرا نمیشد و مجموعه رایزنیهای انجام شده منجر به این شد که پول پرستاران پرداخت شود. از دو هفته پیش قرار شد که به صورت علی الحساب تعرفه خدمات پرستاران پرداخت شود.
میرزابیگی تصریح کرد: نگرانی ما این است که افرادی بیرون از حرفه پرستاری، موضع برخی از پرستاران را با اطلاعات اشتباه علیه قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری کنند.
وی با بیان اینکه از اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به دنبال دستیابی به چند هدف مهم هستیم، بیان کرد: یکی از اهداف ما برخورداری از هویت حرفهای است؛ استقلال حرفهای و مرزبندیهای حقوقی و شفافسازی در قصورها در پرونده بیماران و حرکت به سمت عدالت در پرداختها در نظام سلامت از دیگر اهداف اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است. همچنین ارتقای وضعیت مالی و معیشتی پرستاران بیش از وضع فعلی از اهداف دیگر اجرای قانون تعرفه گذاری است.
رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه آئین نامه اجرایی قانون تعرفه پرستاری ۱۵ سال در انتظار تصویب در هیئت دولت بود، گفت: علت این مسئله این بود که K پرستاری و ارزش نسبی خدمات پرستاری مشخص نشده بود.
وی ادامه داد: K، واحد اندازه گیری مالی خدمات پرستاری است؛ برای اینکه بدانیم K فشارخون گرفتن چه قدر است و منظور از فشارخون گرفتن صحیح چیست؛ در ۲۰۰ بیمارستان و در ۵۰۰ بخش، فشارخون گرفته شد تا استاندارد مورد نظر از لحاظ کمی و کیفی در تعیین شود. K بر اساس زمان انجام کار، شدت مراقبت، میزان خطر برای بیمار و میزان خطر برای پرستار تعیین میشود. K پرستاری تعیین شد و الان معادل ۱۴ هزار و ۹۵۰ تومان است.
وی گفت: ارزش نسبی خدمات پرستاری به معنای سیاست به کارگیری K است؛ اینکه چرا یک خدمت باید ۶ K و خدمت دیگر ۰.۳ K باشد را ارزش نسبی مشخص میکند.
میرزابیگی تصریح کرد: K و ارزش نسبی، پس از برگزاری ۳۶ جلسه و بررسی در شورای عالی بیمه، در این شورا تصویب شد؛ در دولت فعلی جداول مربوط به K و ارزش نسبی را تصویب کردیم. وقتی خدمات پرستاری دارای K و ارزش نسبی باشد؛ تعرفه پرستاران هر سال قابل بحث است و دو نفر از نمایندگان جامعه پرستاری در شورای عالی بیمه سلامت حضور خواهند داشت تا مسائل را احصا و در جلسات مطرح و بررسی کنند. ما نیز در جلسات مدیریتی شورای عالی بیمه حضور داریم.
وی با بیان اینکه پس از تصویب K و ارزش نسبی، آئیننامه اجرایی تعرفهها در شورای عالی بیمه و دولت تصویب شده است، یادآور شد: بعد از تصویب این مسئله در شورای عالی بیمه، باید به مرحله اجرا میرسیدیم؛ که این کار با ثبت خدمات در HIS بیمارستانها امکانپذیر بود. باید توجه داشته باشید که فقط خدمات پرستاری روتین در بخش بستری به صورت بسته خدمتی است و خدمات غیر روتین به صورت فی فور سرویس محاسبه میشود. پرداختیها در تختهای ستارهدار مانند دیالیز به صورت گلوبال و در درمانگاهها و بخش سرپایی به صورت فی فور سرویس است.
وی اضافه کرد: اکنون به دنبال اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، در صورتحساب بیمار، بیمارستان و بیمه مراقبتهای پرستاری درج میشود؛ پرداختی نیز به این صورت است که در خدمات بستری ۱۰ درصد هزینه خدمات را مردم و ۹۰ درصد هزینه را بیمه میدهد. در بخش سرپایی ۳۰ درصد هزینه را مردم و ۷۰ درصد را بیمه پرداخت میکنند. با اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری پولی از درآمد بیمارستانها کم نمیشود بلکه بین ۱۰ تا ۱۲ درصد به درآمد بیمارستانها اضافه میشود و بنابراین خدمات پرستاری جزو خدمات درآمدزا و نه هزینهبر، حساب میشود.
میرزابیگی متذکر شد: دستورالعمل رسیدگی به اسناد و دستورالعمل بازتوزیع نیز برای اجرای قانون لازم است که دستورالعمل رسیدگی به اسناد درواقع مبنای عملکرد بیمههاست؛ یعنی بیمهها برای پذیرفتن خدمات پرستاری به این دستورالعمل استناد میکنند.
وی با بیان اینکه متأسفانه برخی خدمت پرستاری در HIS ثبت نشدهاند، اظهار کرد: برای ثبت خدمات میتوان از یک نرم افزار یکپارچه استفاده کرد.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس K، ارزش نسبی و ثبت خدمات، پولی به حساب بیمارستان اضافه میشود و گردش مالی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومانی از تعرفه گذاری حاصل میشود.
رئیس سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: اکنون برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری ۵,۲۰۰ میلیارد تومان از مجلس بودجه اختصاص یافته است و ۱,۶۲۰ میلیارد تومان از محل کارانه، ۶ درصد از محل هتلینگ و ۱۰ درصد فرانشیز در بستری و ۳۰ درصد فرانشیز در بخش سرپایی حاصل میشود که منجر به دست یابی به بودجهای بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان میشود. برخی تصور میکنند با اجرای قانون تعرفه گذاری کارانه قبلی حذف میشود در حالی که این طور نیست.
میرزابیگی در پاسخ به سوال یکی از پرستاران مبنی بر ضمانت اجرایی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، تصریح کرد: در آخرین نشستی که با قوه قضائیه داشتیم مقرر شد که اگر خدمات پرستاران در HIS ثبت شود و افراد و مدیران در اجرای قانون کم کاری و ترک فعل کنند، در صورتی که فرد خاطی کارمند دولت باشد انفصال از خدمت برای او اعمال میشود و اگر کارمند دولت نباشد، پیگردهای قانونی و زندان خواهد داشت.
به گفته وی، بازتوزیع به معنای میزان برخورداری کادر پرستاری و سیستم پرستاری از میزان درآمد بیمارستان است و ۸۷ درصد درآمد حاصل از خدمات پرستاری به پرستاران میرسد و مابقی بین حوزههای دیگر بازتوزیع میشود.
میرزابیگی با اشاره به سرانه بیان کرد: در سال جاری خدمات پرستاری در سرانه قرار نداشت و معادل آن را از دولت دریافت کردیم. سرانه یعنی بابت هر ایرانی پولی توسط دولت به بیمهها داده میشود که بیمه خرید خدمت کند؛ سرانه سرچشمه منابع است. ما در کا، ارزش نسبی و دستورالعمل ثبت اسناد هم عقیدهایم اما در بازتوزیع برخی اختلاف نظرها وجود دارد که ما نیز به آن نقد داریم اما در حال رایزنی برای حل مشکلات هستیم. هرکسی که در رد و نقد آئیننامه بازتوزیع صحبت و نظری دارد آن را بر اساس قوانین موجود میتواند ارائه کند یعنی آئین نامه بازتوزیع قابل بازنگری شدن است.
وی تأکید کرد: توجه کنید که قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری ربطی به طرح قاصدک ندارد.