به گزارش ذاکرنیوز، حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه ظهر امروز در نخستین کنفرانس تخصصی "بررسی وضعیت دینداری ایرانیان" که در سالن جلسات حوزههای علمیه خواهران برگزار شد، اظهار داشت: در سنجش دینداری نیازمند 4 رکن هستیم که از نهادهای مختلف تحقیقات میدانی در این زمینه به دست ما میرسد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: تحقیقات حوزه دینداری و سنجش و پایش انواع سبک دینداری و حکمرانی عرصه فرهنگی کشور بسیار موثر است.
وی تصریح کرد: 8 ساحت دینداری داریم که یکی دین داری دانشی است و معرفت مردم و جامعه و نخبگان از دین است و هر مقدار از دین شناخت داشته باشند دانش آنها افزایش پیدا می کند.
خسروپناه ادامه داد: دین داری بینشی یعنی باورهای دینی مردم چه مقدار است، دین داری منشی یعنی مردم چه مقدار با خدا انس دارند که توده مردم و نخبه های جامعه از نظر خلقیات فضیلت گرا هستند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اعتقاد مردم به بد بودن دزدی 99 درصد است که این فضیلت بد بودن دزدی و خوب بودن صداقت و مسیر درست در وجود آنها نهادینه شده است.
سنجش دینداری باید بومی و مبتنی بر نظریه دین و انسان شناسی دینی باشد
وی خاطرنشان کرد: سنجش دینداری باید بومی و مبتنی بر نظریه دین و انسان شناسی دینی باشد، اگر تحقیقی در زمینه دینداری شود و وضع موجود مورد بررسی قرار بگیرد باید وضعیت مطلوب دینداری نیز انجام شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: دینداری نهادی از دیگر مولفههایی است که در آن نهاد به عنوان تلقی مردم از یک مقوله مشخص مورد توجه قرار میگیرد، اینکه مردم درباره صداقت و وجدان کاری چه میگویند یک بحث است و این که چه تلقی دارند موضوع دیگری است.
خسروپناه با اشاره به ویژگیهای دینداری نمادی ادامه داد: در این شاخص نمادهای دینداری در عرصههای مختلف مورد توجه قرار میگیرد، دین داری حکمرانی نیز از دیگر ساحتهای نظری دین داری است که حداقل نیازمند 18 حکمرانی در کشور هستیم.
وی افزود: وزارت ارشاد دارای معاونت قرآن و چند معاونت غیر قرآنی است که قرآن باید روح در سازمان سینمایی و بخشهای مختلف قرآنی باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه حوزه علمیه باید دیده بان دینداری باشد، گفت: اینکه برخی میگویند دینداری امری درونی است اشتباه است، چون دینداری امری بیرونی، فردی و اجتماعی است و نباید فقط به کارکردهای دین توجه کرد.
خسروپناه خاطرنشان کرد: الگوی سنجش دینداری باید مورد تاکید قرار بگیرد، برخی میگویند چون دینداری امری فردی و درونی است، لذا سنجش دینداری ممکن است که این موضوع غلطی است که شبهه روشنفکران آن را مطرح میکنند.