توقف فیلم سازی در ایستگاه کمبود بودجه/ هنرمندان مهاجرت می کنند

عدم حمایت از تولید فیلم بلند سینمایی از مهم‌ترین گلایه‌های اهالی سینمای اصفهان است و ادامه این روند منجر به مهاجرت هنرمندان به پایتخت شده است.

به گزارش ذاکرنیوز، ریحانه شهبازی: جنگ، جنگ رسانه است و این گزاره در بین مسئولان بسیار تکرار می‌شود که همیشه نقل محافل و جلسات است؛ اما با وجود اهمیت این موضوع و توانمندی‌های بسیار جوانان در استان اصفهان همچنان برای حمایت از تولید فیلم بلند سینمایی کم لطفی شده و اصفهان از ثبت چنین اثری در کارنامه هنری خود عقب مانده است. هرچند که اندک حمایت‌هایی از تولیدات سینمایی در عرصه فیلم کوتاه و یا مستند انجام شده اما اصلی‌ترین گلایه هنرمندان اصفهانی حتی مسئولان اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی استان اصفهان در حوزه تولید فیلم بلند است.


رضا دهقانی، معاون هنری و سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار مهر علت این موضوع را این طور بیان می‌کند: پروانه ساخت فیلم سینمایی در استان‌ها صادر نمی‌شود و این دلیلی بر کمرنگ شدن ساخت فیلم بلند در اصفهان است که باعث می‌شود فیلم‌سازان به پایتخت مراجعه و ادامه فعالیت خود را در تهران سپری کنند.


توقف فیلم سازی در ایستگاه کمبود بودجه/ هنرمندان مهاجرت می کنند


دهقان با اشاره به آماری از وضعیت سینماهای استان می‌گوید: استان اصفهان دارای ۳۰ سینما و ۵۶ سالن سینمایی است که سرانه فضای سینمای به ازای هر ۴۳۵ نفر یک صندلی است. در این میان ۹ شهرستان استان اصفهان شامل آران و بیدگل، برخوار، بویین میاندشت، تیران و کرون، چادگان، خوانسار، خور و بیابانک، فلاورجان و مبارکه فاقد سالن سینما هستند.


وی با اشاره به میزان فروش گیشه‌های استان اصفهان در سال گذشته و شش‌ماهه نخست امسال، اظهار می‌کند: سال گذشته ۱۶۹ میلیارد و ۴۳ میلیون و ۳۴۲ هزار و ۵۰۰ ریال مبلغ فروش گیشه‌ها در استان اصفهان بوده است و در شش ماه نخست امسال گیشه‌ها ۲۰۲ میلیارد و ۸۵۲ میلیون و ۲۰ هزار ریال فروش بلیت سینما داشته‌اند.


دست ما کوتاه و خرما بر نخیل


رئیس انجمن سینمای جوانان استان اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در پاسخ به چرایی فقدان فیلم سینمایی بلند به موضوع دیگری اشاره می‌کند و می‌گوید: همه شرایط ساخت و تولید فیلم سینمایی در استان اصفهان از قبیل نیروی توانمند و زیرساخت‌ها فراهم است به جز یک مورد که آن هم پل ارتباطی برای سرمایه‌گذاری و حمایت است.


همه شرایط ساخت و تولید فیلم سینمایی در استان اصفهان از قبیل نیروی توانمند و زیرساخت‌ها فراهم است به جز یک مورد که آن هم پل ارتباطی برای سرمایه‌گذاری و حمایت است


وی در تکمیل صحبت‌های خود تصریح می‌کند: در جشنواره «ایساتیس» یزد اغلب جوایز را جوانان اصفهانی دریافت کردند و این امر نشان می‌دهد که ظرفیت و توانمندی در این استان برای تولید انیمیشن، فیلم کوتاه، مستند، عکس و حتی فیلم بلند وجود دارد. اما بُرد این نوع از فیلم‌ها تنها به جشنواره و معرفی فیلمساز جوان در کشور و حتی جهان ختم می‌شود.


سید محمد طباطبایی ادامه می‌دهد: بنابراین اولین زیرساخت‌، توسعه منابع انسانی است که جوان مستعد، پرانگیزه و کار بلدی در شهر حضور دارد که می‌تواند فیلم سینمایی و سریال هم تولید کند. تجهیزات هم در اصفهان به اندازه کافی موجود است. زیرساخت پژوهشی، توسعه‌ای و استودیویی و.. نیز فراهم است اما همچنان ارگان‌های متولی برای فیلم بلند سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.


توقف فیلم سازی در ایستگاه کمبود بودجه/ هنرمندان مهاجرت می کنند


حلقه مفقوده تولید فیلم بلند در اصفهان


وی با گلایه از این موضوع و تاکید بر آن گفت: در جشنواره «ایساتیس» فیلمی جایزه دریافت می‌کند که شهرداری از آن حمایت کرده و اگر این حمایت در فیلم بلند هم انجام می‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟ آیا ما در جشنواره فیلم فجر نمی‌توانستیم نماینده‌ای از اصفهان داشته باشیم؟


رئیس انجمن سینمای جوانان استان اصفهان با اشاره به تجربه جشنواره فیلم کودک و نوجوان خاطر نشان کرد: بنیاد فارابی در حاشیه جشنواره فیلم کودک و نوجوان با شهرداری یک صندوق حمایت از تولید فیلم بلند در این حوزه راه‌اندازی کرده و این یک رخداد خوشایند است که امیدوارم از این فرصت بی‌نظیر سهم هنرمندان اصفهان ناچیز نباشد.


متأسفانه همتی برای تولید فیلم بلند در شهر دیده نمی‌شود آن هم در زمانی که گفته می‌شود جنگ، جنگ رسانه و هنر است


وی در خصوص عدم ریسک پذیری برای سرمایه‌گذاری در حوزه فیلم بلند با بیان اینکه فیلم یکی از مؤثرترین رسانه‌های تأثیرگذار است، بیان داشت: با توجه به اهمیت این موضوع باید ریسک‌پذیری هم افزایش پیدا کند و یک بار اعتماد کنند و سرمایه‌های این شهر را برای این شهر نگه دارند.


طباطبایی تنها چیزی که در اصفهان موجود نیست را بازیگر سوپر استار دانسته و می‌افزاید: البته بازهم می‌توان در استان ستاره‌سازی و این مشکل را حل کرد اما متأسفانه همتی برای تولید فیلم بلند در شهر دیده نمی‌شود آن هم در زمانی که گفته می‌شود جنگ، جنگ رسانه و هنر است.


وی با مثالی در مورد امکان‌پذیری ساخت فیلم بلند در اصفهان توضیح داد: سال‌های پیش تیم فوتبال سپاهان در فولاد یک ضلع سومی شد تا در مقابل تیم‌های پایتخت بایستد و در فوتبال ایران پیروز شود و به تدریج سایر شهرستان‌ها تیم‌سازی و ادعای قهرمانی کردند به همین خاطر همین رویه را در فیلم‌سازی می‌توان اجرا کرد و شاهد نتیجه آن بود.


توقف فیلم سازی در ایستگاه کمبود بودجه/ هنرمندان مهاجرت می کنند


سبد فرهنگی خانوارها محدود شده است


عطیه سلطانی، منتقد سینما نیز بر این باور است که سینمای هنر یک صنعت است و حیات سینما به گردش مالی وابسته است و از طرفی هم آثار سینمایی باید هنر و کیفیت لازم را داشته باشد تا وجه تمایز آن با سایر آثار سینمایی مشخص باشد و بتواند مخاطب را درگیر کند.


وی ادامه داد: بنابراین ثبات مالی برای سینما یک مؤلفه تأثیرگذار است زیرا این صنعت ارزان نیست و حداقل هزینه یک فیلم بلند حدود ۴ میلیارد تومان است؛ البته ماجرا از جایی سخت می‌شود که سبد فرهنگی خانوار به دلیل شرایط اقتصادی محدودتر شده و شاید سینما در این سبد قرار نگیرد. در این صورت هم ریسک پذیری سرمایه‌گذارها برای حمایت کاهش پیدا می‌کند.


ثبات مالی برای سینما یک مؤلفه تأثیرگذار است زیرا این صنعت ارزان نیست و حداقل هزینه یک فیلم بلند حدود ۴ میلیارد تومان است


سلطانی معتقد است که اگر ریسک‌پذیری کم شود چهره‌های جدید در سینما نیز به تبع آن کمتر دیده می‌شود و اغلب سراغ افرادی می‌روند که نتیجه آثار خود را نشان داده باشند. البته این موضوع منجر به از دست دادن شکوفایی سینمایی و عدم جایگزین نسلی است.


وی تاکید می‌کند که برای اصلاح این چرخه معیوب، وجود و حضور سینما در اصفهان و عدم مهاجرت سینماگران به پایتخت باید دوراندیشی صورت گیرد و سینماگران نیز خود را ارتقا دهند. ما به شکوفایی نسل، پابرجایی سینما، عدم مهاجرت هنرمندان و … فکر می‌کنیم اما سرمایه‌گذار چند میلیارد خود را درگیر می‌کند و به شرایط اقتصادی نگاه دارد. از این رو باید این اعتماد را ایجاد کرد زیرا ساخته شدن یک انسان و هنرمند کار کوچک و ساده‌ای نیست و خوشبختانه در عرصه فیلم کوتاه از این دست هنرمندان توانمند و موفق کم نداریم. اما زمانی که می‌خواهند وارد فیلم بلند و هنری شوند دیگر حمایت صورت نمی‌گیرد.


به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از مهر، طبق آمار داده شده، فروش میلیاردی برخی از فیلم‌ها نشان می‌دهد که مخاطبان سینما اغلب قشر مرفه هستند و گاه با چندبار دیدن فیلم به اقتصاد آن کمک می‌کنند. هرچند که به لطف شبکه‌های خانگی این محدودیت هم تاحدودی رفع شده و همه‌گیری تأثیرات فیلم‌های ساخته شده بر سبک زندگی افراد بر کسی پوشیده نیست اما همتی برای ساخت تولید فیلم بلند هم دیده نمی‌شود که بتوان با ساخت فیلم بلند با موضوعات و فیلم‌نامه‌هایی اولویت‌دار، ذائقه مردم را در مسیر رشد و ارتقا به دور از سیاه نمایی تغییر داد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار