به گزارش ذاکرنیوز ، استان خراسان جنوبی یکی از استانهای شرقی در کشور است که به دلیل هم مرز بودن با کشور افغانستان و قرار گرفتن در مسیر ارتباطی شرق با غرب آسیا و اروپای شرقی از اهمیت زیادی برخوردار است.
این استان کویری، ظرفیتهای گردشگری، اقتصادی، معدنی، کشاورزی، فرهنگی و زیارتی بسیاری دارد که نیازمند توجه و جذب سرمایهگذار است و یکی از مهمترین موضوعات جهت جذب سرمایهگذاران تامین و تجهیز راههای ارتباطی هوایی و راهآهن است.
حمل و نقل ریلی به عنوان یکی از بخشهای مهم سیستم حمل و نقل، نقش عمدهای را در عرصه اقتصادی، صنعتی و اجتماعی استانها ایفا میکند و توانسته سهم قابل توجهی را در حوزه حمل و نقل به خود اختصاص دهد.
یکی از آرزوهای دیرینه مردم خراسان جنوبی اتصال به خط راهآهن سراسری است و این مهم سالهای طولانی است که سوژه مسئولان و رسانههای استان است.
از ابتدای شکلگیری استان خراسان جنوبی یکی از نخستین موضوعهای زیربنایی که مدنظر مسئولان قرار گرفته بهرهمندی این استان از حمل و نقل ریلی است به طوری که در سند ملی توسعه استان که یک سال بعد از تاسیس خراسان جنوبی به تصویب هیئت وزیران رسید یکی از عمدهترین تنگناها و محدودیتهای این استان، نبود شبکههای زیربنایی شامل حمل و نقل و توزیع انرژی بود.
اما این محدودیت در کنار قابلیتهایی مانند استقرار استان در مسیر بزرگراه آسیایی و امکان استفاده از سرمایهگذاری بینالمللی در توسعه شبکه حمل و نقل منطقه مطرح شده است.
شاید همین تنگناها و قابلیتها سبب شد تا در سومین سفر هیئت دولت سابق به خراسان جنوبی احداث راهآهن بیرجند - چابهار- زاهدان- بیرجند- مشهد در سالهای 89 تا 93 مصوب شود.
راهآهن از آرزوهای دیرینه مردم خراسان جنوبی پروژه راهآهن است
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم درباره آخرین وضعیت راهآهن استان اظهار داشت: راهآهن چابهار_ زاهدان_ بیرجند_ قاین _یونسی یک کریدور اصلی است که از چابهار تا زاهدان توسط قرارگاه خاتم در حال انجام است و به پیشرفتهای خوبی رسیده است.
وحید داعی با اشاره به دو قطعه زاهدان - نهبندان- بیرجند، و بیرجند- قاین- یونسی افزود: از بیرجند تا یونسی 271 کیلومتر است که 58 کیلومتر از آن خراسان رضوی کار میشود و 32 کیلومتر هم از استان ما کار میشود که پیمانکار داریم و شامل قطعه 16 است.
وی با اشاره به اینکه در مجموع در 90 کیلومتر از خط ریلی استان خراسان جنوبی پروژه از محل اعتبارت عمرانی فعال است ادامه داد: با توجه به اینکه اعتبارات دولت برای این کریدور کفایت نمیکند با پیگیریهای زیادی که انجام گرفت، توانستیم مجوز اخذ تسهیلات از صندوق توسعه ملی را به مبلغ 4 هزار میلیارد تومان بگیریم که سهم دولت 10 درصد، سهم صندوق 70 درصد و سهم کنسرسیوم ریلی هم 20 درصد بود.
داعی با اشاره به پای کار آمدن 6 شرکت راهسازی و تشکیل کنسرسیوم ریلی و ثبت آن اظهار داشت: توانستیم موافقت اعضای هیئت امنای صندوق توسعه ملی را برای تسهیلات 2 هزار و 600 میلیارد تومانی اخذ کنیم و با توجه به مبلغ بالای تسهیلات مجبور شدیم 6 بانک را با لیدری بانک رفاه و تشکیل کنسرسیوم بانکی پای کار بیاوریم.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه با تکتک این بانکها در تهران مذاکره و صورت جلسه شده افزود: در اعتبار صندوق هیچ مشکلی وجود ندارد، اما در گام آخر اتفاقی که افتاد این بود که صندوق توسعه ملی درخواست تضمین از بانکها را داشت و بانک هم اعلام کردند به شرطی این تضمین را میدهند که دولت هم تضمین بدهد.
وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه که محل صدور تضامین است در حال حاضر در این زمینه دچار اختلاف شده و ما به همراه استاندار پیگیریهای زیادی داشتهایم که این مشکل حقوقی برطرف شود.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: در توافق نامه اولیه مصوب شده که دولت تضامین را صادر کند و اینجا سازمان برنامه و بودجه زیربار نمیرود و باید گفت منظور از دولت در این توافق همان سازمان برنامه و بودجه است.
داعی با بیان اینکه مشکل اعتباری راهآهن خراسان جنوبی به سمع رئیس جمهور رسیده، ولی هنوز اختلاف حقوقی به نتیجه نرسیده، افزود: ما همچنان پیگیر هستیم تا بتوانیم سازمان برنامه و بودجه را متقاعد کنیم تا تضمین این تسهیلات را صادر کند و از طرف دیگر پیشنهاد شد تا مکاتبهای با سران سه قوه شود که مجوزی از آن طریق صادر شود و پیشنهاد دیگر مکاتبه با مقام معظم رهبری بود که تمامی این پیشنهادات در حال بررسی و پیگیری است.
مدیرکل راه و شهرسازی با اشاره به پیگیریهای استاندار خراسان جنوبی گفت: رئیس جمهور هم در سفر دوم به خراسان جنوبی اعلام کردند که اگر از محل صندوق توسعه ملی به نتیجه نرسیدیم از محل تهاتر نفتی اعتبار پروژه را در دستور کار قرار خواهیم داد.
داعی تاکید کرد: ما هم از طریق صندوق توسعه ملی و هم از طریق تهاتر نفتی پیگیر تامین اعتبار پروژه راهآهن خواهیم بود.