به گزارش ذاکرنیوز ، مهدی دوستی چهارشنبه شب در جلسه فوق العاده شورای اداری استان هرمزگان که با حضور میثم لطیفی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور و حضور ویدئو کنفرانسی فرمانداران برگزار شد هرمزگان را استانی با کارکرد ملی خواند و با اشاره به نقش بنادر استان در توسعه تجارت کشور، گفت: حد فاصل بندر شهید رجایی تا بندر چابهار حدود ۱۰۰۰ کیلومتر فاصله است اما بندر کارآمدی در این حوزه وجود نداشت که با چندین ماه تلاش توانستیم رویههای گمرکی را در بندر سیریک فعال کنیم.
وی نبود نیروی انسانی را عامل اصلی اطاله موافقت با استقرار رویههای گمرکی دانست و اظهارداشت: این امر باعث شده است که تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه سواحل مکران با وجود اینکه همه دولتها به دنبال توسعه در این منطقه بودند برروی زمین بماند.
استاندار هرمزگان با بیان اینکه بندر شهید رجایی دارای ۵ الی ۶ میلیارد دلار ارزش است و به عنوان یک دارایی ارزنده برای کشور محسوب میشود، افزود: اینکه نتوانیم از ظرفیت داراییهای کشور به صورت کامل استفاده کنیم و بندرشهید رجایی به دلیل نبود نیروی انسانی ۱۲ ساعت فعالیت داشته باشد به نفع کشور نیست از این رو با فشارهایی که آوردیم توانستیم فعالیت بندرشهید رجایی را در حوزه کالاهای اساسی ۲۴ ساعته کنیم اما محدودیتهایی وجود دارد که مانع این امر است به عنوان مثال برای اضافهکاری مدیران سقف تعیین شده است و یک مدیر اگر از یک سقفی به بعد اضافهکاری داشته باشد، اضافهکاری به او تعلق نمیگیرد.
دوستی با تاکید بر لزوم توجه ویژه به بنادر در حوزه نیروی انسانی با اشاره به رویکرد استانداری هرمزگان در اعطای سند به خانههای مردم با مشارکت بخش خصوصی، گفت: پیشنهاد داریم بدون اضافهکردن نیروی انسانی جدید با افزایش انعطافپذیری در برونسپاریها، کارکردها را ارتقا دهیم و برای این مهم میتوان از ظرفیت بخش خصوصی، دفاتر پیشخوان دولت و دفاتر پلیس +۱۰ استفاده کرد.
نماینده عالی دولت در استان هرمزگان با اشاره به تمرکز دولت بر افزایش تعاملات با کشورهای همسایه، تاکیدکرد: در حال حاضر ۴ مرز در استان تعریف و مصوب شده است اما به دلیل اینکه نیروی انسانی لازم را نداریم نمیتوانیم از این ظرفیتها استفاده کنیم و عملاً زحمات آقای رئیسجمهور به هدر رفته است.
وی تأکیدکرد: ما نگران به کارگیری پرسنل بومی نیستیم بلکه نگرانی ما این است که به نام هرمزگان نیروهایی جذب میشود اما عایدی برای استان ندارند از سهمیههای مناطق محروم مانند بشاگرد استفاده میشود و نیروهایی جذب میشود در حالی که این نیروها در بشاگرد ماندگار نمیشوند و به مناطق دیگر منتقل میشوند و عملاً این نیروها به نام هرمزگان اما به کام استانهای دیگر هستند.
استاندار هرمزگان ادامه داد: حقوق فوقالعاده کارمندان و معلمان در جزیره بوموسی با وجود اینکه سهم ناچیزی بود نیز در دولت قبل حذف شده است و این امر ماندگاری کارمندان را در این جزیره پایین آورده است که لازم است در این حوزه نیز توجه ویژهای شود.
نماینده عالی دولت در استان هرمزگان، در بخش دیگری از سخنانش عنوانکرد: هرمزگان کلکسیون تداخلات ساختاری است، مناطق آزاد، مناطق ویژه اقتصادی نمونه این تداخلات بودند و امروزه این موضوع در سواحل مکران نیز در حال وقوع است که یک بحران حکمرانی را در این منطقه به وجود میآورد و این تداخلات قطعاً به استان ضربه خواهد زد.
وی عنوان کرد: فاصله شرقیترین نقطه استان تا غربیترین نقطه آن به اندازه فاصله بندر امام خمینی (ره) تا تهران است و خواهش ما این است که در اولین گام دو قطب در شرق به مرکزیت میناب و غرب به مرکزیت بندرلنگه تعریف شود تا خدمات در شرق و غرب استان تقسیم شود و مردم لازم نباشد برای دریافت خدمات به مرکز استان مراجعت کنند.
استاندار هرمزگان، با اشاره به عزم حاکمیت برای انتقال دفاتر مرکزی بنگاههای اقتصادی به محل فعالیتشان، تصریح کرد: وجود مدیر و استاندار پروازی به هیچ عنوان توجیه منطقی ندارد، حاضر هستیم در جهت تسهیل در انتقال دفاتر مرکزی بنگاهها زمین رایگان در هر جای شهر که بخواهند اختصاص دهیم تا این مسئله محقق شود.
دوستی تاکید کرد: بحث بنگاههای اقتصادی که میگویند ما خصوصی هستیم اما بخش عمده سهامدارانشان دولتی هستند نیز از دیگر مشکلات استان است چرا که هیچ قانونی را در استخدام رعایت نمیکنند به عنوان نمونه یکی از پالایشگاههای نفتی استان ۵۰ نفر نیرو استخدام کرده است که آنها اهل یک شهرستان کوچک هستند فقط به این دلیل که یکی از مدیران این پالایشگاه اهل آن شهرستان است.
وی خاطرنشان کرد: در توسعه منابع انسانی برخیها گلوگاههای اقتصادی را در دست گرفتهاند و با این قبیل کارها پمپاژ نارضایتی در جامعه میکنند.