تحولات اوکراین|نگرانی زلنسکی از وضعیت جبهه نبرد دونتسک

هشدار لاوروف به ناتو درباره ادامه مانورهای نظامی، کمک نظامی جدید آلمان برای کی‌یف، تلاش ترکیه برای لغو تحریم‌های ضدروسی و اختصاص 160 میلیون یورو توسط اتحادیه اروپا برای بازسازی زیرساخت‌های انرژی اوکراین، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند. 
- اخبار بین الملل -

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،  ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، وضعیت را برای نیروهای مسلح این کشور در دو جهت گیری در جبهه دونتسک بسیار دشوار خواند.

وی شب گذشته در پیامی ویدئویی در کانال تلگرامی خود گفت: «وضعیت برای نیروهای مسلح ما  بسیار دشوار شده است. هر روز درگیری‌های سنگین در جهت گیری‌های  کوراخوفسکی و پوکروفسکی در منطقه دونتسک رخ می‌دهد و در چنین شرایطی، نیاز به تامین تسلیحاتی ارتش بسیار ضروری است.» 

این در حالی است که روز پنجشنبه نیروهای مسلح روسیه روستای گئورگیوکا در جمهوری مردمی دونتسک را تحت کنترل خویش در آوردند. پیش از این نیز در اواسط سپتامبر وزارت دفاع روسیه از کنترل کامل نیروهای مسلح این کشور بر چند روستا و منطقه مسکونی دیگر در دونتسک خبر داده بود.

یک روزنامه نگار ایرلندی به نام Chey Bowes روز پنجشنبه یادآور شد که پس از پنج سال حکومت، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به شهروندانش قول داد که در درگیری مسلحانه با روسیه پیروز شوند، اما عملا کشورش را ویران کرده است. وی همچنین تاکید کرد که علیرغم شرایط دشوار زندگی و فساد مالی گسترده مقامات در اوکراین، زلنسکی به عنوان "عروسک دست نشانده از سوی واشنگتن" همچنان وعده پیروزی ارتش خود بر روسیه را می‌دهد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و چهلمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

******

آمادگی روسیه برای پاسخگویی به مانورهای ناتو در قطب شمال 

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور در وضعیت آمادگی کامل برای دفاع از منافع خود در منطقه قطب شمال، چه از نظر نظامی، چه از نظر سیاسی و چه از لحاظ نظامی-فنی، قرار دارد. 

رئیس دیپلماسی روسیه شب گذشته در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: ما شاهد هستیم که چگونه ناتو تمرینات نظامی خود را در رابطه با بحرانهای احتمالی در قطب شمال افزایش داده است. البته کشور ما آمادگی کامل برای دفاع از منافع خود در زمینه نظامی، سیاسی و نظامی-فنی در این منطقه را دارد.

لاوروف تاکید کرد که ائتلاف آتلانتیک شمالی به طور فزاینده‌ای منافع خود را در منطقه اعلام می‌کند. نروژ از ابتدای تأسیس ناتو عضو ناتو بوده است، بنابراین، آنها می‌گویند، ما باید مراقب آنچه در اینجا اتفاق می‌افتد باشیم. در حالیکه قطب شمال قلمرو ائتلاف آتلانتیک شمالی نیست.»

این دیپلمات همچنین یادآور شد که از این طریق ناتو هدف خود را برای دستیابی به جایگاه "ژاندارم جهانی" دنبال می‌کند. با این وجود، روسیه کشورهای شریک قدرتمندی دارد که به منطقه قطب شمال نیز علاقه نشان می‌دهند. در میان آنها شرکای استراتژیک نزدیک ما - چین و هند - هستند. ما پروژه‌های زیادی (از جمله پروژه‌های مشترک) با هر دو طرف داریم که چشم‌اندازی برای همکاری سه‌جانبه ایجاد می‌کند.

آلمان بسته جدیدی از کمک‌های نظامی را به اوکراین تحویل داد

برلین بسته جدیدی از کمکهای نظامی را به اوکراین تحویل داده است. این مسئله در وب سایت رسمی دولت آلمان گزارش شده است. طبق این اطلاعات، بسته کمک های نظامی شامل تانک‌های لئوپارد و قطعات یدکی مورد نیاز آنها است. علاوه بر این، آلمان 20 خودروی رزمی پیاده نظام ماردر، 36 هویتزر چرخدار RCH  ، بیش از 120 هزار گلوله توپخانه 122 میلی متری و همچنین 200 هزار مهمات توپخانه 155 میلی متری را به کی‌یف منتقل کرد.

در این بسته کمکی توجه زیادی به هواپیماهای بدون سرنشین شد، به ویژه، دو سیستم دفاع هوایی Skynex، سیستم های دفاع هوایی Iris-T SLM و مهمات Gepard به کی‌یف منتقل شده است.

در همان روز، گزارش شد که آلمان قصد دارد کمک نظامی به اوکراین را به مبلغ حدود 400 میلیون یورو در سال 2024 تصویب کند، کل بودجه کمک آلمان به اوکراین بالغ بر 8 میلیارد یورو بوده است.

پیش از این، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان مدعی شده بود که بررسی آغاز روند مذاکرات صلح در مورد حل و فصل مناقشه اوکراین را ضروری می داند. در همان زمان، صدراعظم روسیه را متهم کرد که ظاهراً تهاجمی عمل می‌کند و به نظر او پوتین می‌تواند در هر زمان که اراده کند، به پایان دادن به بحران کمک کند.

تاکید ترکیه بر لزوم طرح موضوع لغو تحریم‌های روسیه در مذاکرات درباره اوکراین

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی اعلام کرد که موضوع لغو تحریم ها علیه روسیه را می‌توان در چارچوب مذاکرات صلح اوکراین مورد بحث قرار داد.

این دیپلمات در این بارهگفت: «یکی دیگر از پارامترهای تحریم‌های غرب علیه روسیه است. آنها البته به عنوان یک بسته بزرگ به عنوان بخشی از مذاکرات مورد بحث قرار خواهند گرفت. باید این موضوع را مورد بررسی قرار داد و  اگر نتوان درباره آن بحث کرد، اگر این موضوع شکست بخورد، آنگاه مناقشه کنونی یا گسترده می شود یا به یک جنگ منجمد تبدیل خواهد شد.»

به گفته وزیر خارجه، ترکیه به تلاش برای حل مناقشه بین دو کشور ادامه می دهد، زیرا این یک وظیفه اولویت دار برای رئیس جمهور رجب طیب اردوغان، است.

علاوه بر این، مقامات آنکارا از قبل موفق به انجام تعدادی از رایزنیهای مربوط به پیش نویس توافق نامه هایی در خصوص مسائل انرژی و امنیت غذایی شده اند.

اشاره نماینده دائم روسیه به تلاش فنلاند برای ترویج رویارویی در اوکراین 

الکساندر لوکاشوویچ، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان امنیت و همکاری اروپا  (OSCE) ابراز عقیده کرده است که فنلاند که در سال 2025 ریاست این سازمان اروپایی را بر عهده خواهد گرفت، در تلاش است تا رویکردهای تقابلی در خصوص مناقشه اوکراین را ترویج کند.

این دیپلمات روس گفت: خط مشی رویارویی و لفاظی در مورد اوکراین که عمداً توسط ریاست آتی فنلاند انتخاب شده است، در نهایت می‌تواند وضعیت سازمان امنیت و همکاری اروپا را به بن‌بست برساند و فضای تقابلی کنونی را به سطح خطرناک‌تری برساند. به گفته وی، این دیپلماسی و دعوت به گفتگو نیست.

پیش از این مشخص شده بود که فنلاند بیست و پنجمین بسته کمک نظامی به اوکراین را به مبلغ 118 میلیون یورو اختصاص داده است. آنتی هاکانن، وزیر دفاع این کشور گفت که هلسینکی طبق وعده ها به کمک به کی‌یف ادامه خواهد داد.

آمریکا تحریم‌ها علیه روسیه را گسترش داد

وزارت خزانه داری آمریکا یک شخصیت حقیقی و سه شخصیت حقوقی از روسیه از جمله دو بانک را در فهرست تحریم ها قرار داد. این مسئله از یک سند منتشر شده در وب سایت این وزارتخانه مشخص شده است.

این محدودیت ها شامل تعدادی از رجال اجتماعی و چند بانک روسیه شده است.

پیش از این، در اواسط سپتامبر، مقامات ایالات متحده تحریمهای جدیدی را علیه چند سازمان دولتی، شرکت روسی و مقامات مسئول آنها اعمال کرده بود.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفت که قرار گرفتن این افراد در فهرست تحریمها ظاهراً با "عملیات نفوذ جهانی پنهان" با هدف مداخله در انتخابات در سراسر جهان مرتبط است.

نماینده روسیه در وین از تلاش غرب برای سیاسی کردن فعالیت آژانس خبر داد

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین روز پنجشنبه در شصت و هشتمین نشست کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که کشورهای غربی در تلاش هستند تا فعالیت آژانس بین المللی انرژی اتمی را تا جای ممکن سیاسی کنند. 

وی گفت:  «در اصل، روسیه با سیاسی شدن نهادها و مجامع تخصصی بین المللی از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی مخالف است.متأسفانه مخالفان غربی ما دیدگاه متفاوتی دارند و همواره نگرش‌های سیاسی را وارد فعالیت‌های آژانس می‌کنند.»

اولیانوف پروژه کانادا در مورد ایمنی هسته‌ای در اوکراین را یکی از نمونه های این سیاست زدگی نام برد که به گفته این دیپلمات، طراحان همکار آن تلاش می کنند تا کنفرانس عمومی و شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را به اختیارات شورای امنیت سازمان ملل واگذار کنند.

اولیانوف افزود که در سخنرانی‌های نمایندگان کشورهای غربی در نشست جاری کنفرانس عمومی، سیاست زدگی مشابهی وجود داشت.

اختصاص 160 میلیون یورو توسط اتحادیه اروپا برای بازسازی زیرساخت‌های انرژی اوکراین

اتحادیه اروپا 160 میلیون یورو به اوکراین برای بازسازی زیرساخت های انرژی این کشور اختصاص خواهد داد. این خبر روز پنجشنبه توسط اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا اعلام شد.

به گفته وی، از 160 میلیون یورو، حدود 100 میلیون یورو از سود حاصل از دارایی های مسدود شده روسیه گرفته شده است. او تاکید کرد که بخشی از این مبلغ برای تقویت توان دفاعی اوکراین و بخشی نیز به تامین منابع انرژی اختصاص می‌یابد.

او گفت: «حداقل 2 میلیارد یورو از حمایت امنیت انرژی در حال حاضر به اوکراین ارائه شده است، از جمله از طریق صندوق حمایت از انرژی اوکراین و مکانیسم حفاظت مدنی اتحادیه اروپا».

اوایل روز گذشته فون در لاین یادآور شد که اوکراین نیمی از زیرساخت های انرژی یا حدود 9 گیگاوات ظرفیت خود را از دست داده است و مردم این کشور ممکن است در زمستان بدون گرمایش و آب باقی بمانند این مقام اروپایی اضافه کرد که کشورهای اتحادیه اروپا قصد دارند در زمستان امسال حدود 4.5 گیگاوات انرژی به اوکراین ارائه کنند و حدود 15 درصد از تاسیسات انرژی را برای تامین نیازهای این کشور بازسازی کنند.

علاوه بر این، کشورهای اتحادیه اروپا صادرات انرژی به اوکراین را تا 12 درصد دیگر از کل نیاز این کشور افزایش خواهند داد.

یک روز قبل، نایب رئیس کمیسیون اروپا، والدیس دامبروسکیس گفت که 1.4 میلیارد یورو از دارایی های مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات برای اوکراین استفاده شده است. به گفته وی، بیشتر تحویل‌ها باید قبل از پایان سال جاری انجام شود. 

تاکید گروسی بر نقش روسیه در  زنجیره تامین انرژی در جهانهشدار لوکاشنکو درباره نابودی اوکراین در پی تشدید درگیری‌هاتحولات اوکراین| طرح صلح جدید زلنسکی برای ترامپ و هریس

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار