به گزارش ذاکرنیوز، رؤیا متکیائی: فرودگاه بینالمللی کرمانشاه یا فرودگاه بینالمللی شهید اشرفی اصفهانی مهمترین و بزرگترین فرودگاه در منطقه غرب ایران در شهر کرمانشاه قرار دارد و دارای ۲ ترمینال هوایی است که یکی برای ویژه پروازهای خارجی و دیگری که از بافت جدیدتری برخوردار است و مخصوص پروازهای داخلی است.
در سال ۱۳۵۰ فرودگاه جدید کرمانشاه فعالیت خود را آغاز و از زمان افتتاح تاکنون چندین بار گسترش یافته و در سال ۱۳۷۴ مساحت فرودگاه با خرید زمینهای اطراف آن به ۲۲۸ هکتار افزایش یافت و با ساخت تأسیسات جانبی، ساختمان آتشنشانی و ایمنی زمینی، مدیریت اداری، ترمینال مسافربری، پاویون، ساختمان امور فنی، مقر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ایستگاه پلیس و تعدادی خانههای سازمانی، امکان نشست و برخاست هواپیماهای پهنپیکر تا ایرباس نیز در آن فراهم شد و در این مرحله از توسعه باند فرودگاه از ۲۷۰۰ متر به ۳۴۰۰ متر و پارکینگ هواپیما نیز از ۱۲۷۰۰ متر مربع به ۳۸۲۲۰ متر مربع توسعه یافت و عملیات بهسازی باند فرودگاه نیز در سال ۱۳۷۵ به پایان رسید.
مرحله دوم توسعه فرودگاه کرمانشاه در سال ۱۳۸۶ اتفاق افتاد که طی آن ۸ هکتار زمین در ضلع غربی فرودگاه خریداری شد و مساحت فرودگاه به ۲۳۷ هکتار افزایش یافت و از سال ۱۳۹۶ عملیات بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه آغاز شده که همچنان ناتمام باقی مانده و طی این عملیات قرار است که باند فرودگاه برای نشست و برخاست تمام انواع هواپیماهای پهنپیکر مناسبسازی شود.
فرودگاه کرمانشاه به عنوان فرودگاه «هاب» و مرکز فرودگاههای غرب علاوه بر جابه جایی مسافران کرمانشاهی، نقش به سزایی در جا به جایی مسافران استانهای غرب کشور دارد و میزبان گردشگران کشور عراق نیز است.
اکنون پس از گذشت نیم قرن از فرودگاهی که میتواند محل ترانزیت مسافران از قطب تجاری و گردشگری غرب کشور به نقاط مختلف ایران و حتی کشورهای خارجی باشد و شاهراه ورود گردشگران محسوب شود و نقش بسزایی در توسعه فعالیتهای اقتصادی و گردشگری استان داشته باشد به فرودگاهی نیمه فعال تبدیل شده که ظرفیت پذیرش هواپیماهای پهن پیکر در آن فراهم نیست.
وجود فرودگاه فعال به توسعه روزافزون استان کمک میکند
ارزش و اهمیت فرودگاهها در دنیای امروز به حدی است که برخی کارشناسان فرودگاهها را لوکوموتیو اقتصادی توصیف و وجود فرودگاههای پررونق و کارآمد را عامل رشد اقتصادی و توسعه پایدار یک منطقه میدانند.
فرودگاه نقش برجسته ای در پویایی اقتصادی کشور دارد و با توسعه گردشگری و صادرات محصولات کشاورزی از طریق فرودگاه اقتصاد رونق مییابد و از آنجا که کرمانشاه دارای استعدادهای فراوانی در زمینههای گردشگری، توسعه محصولات کشاورزی، صنعتی، دامی، شیلاتی و غیره است وجود فرودگاهی در شأن مردم این استان با تمام امکانات لازم و ضروری است.
کرمانشاه از تفرجگاههای دیدنی، آثار تاریخی و مناطق توریستی و گردشگری برخوردار است و با سیاست گذاری و برنامه ریزی و بهره برداری اصولی از ظرفیتها با ایجاد زیرساختها و بسترسازی مناسب و رونق صنعت توریسم میتواند در رشد و توسعه همه جانبه استان مؤثر باشد.
با وجود مراکز دانشگاهی، مراکز درمانی و بیمارستانها برای جذب توریسم و توسعه گردشگری سلامت در استان کرمانشاه میتوان بخشی از مشکلات اشتغال در استان را حل کرد اگر زیرساختهایی همچون فرودگاهی فعال با تمام امکانات در استان فراهم شود.
بهسازی و بازسازی باند فرودگاه کرمانشاه در افزایش پروازهای داخلی نقش قابل توجهی خواهد داشت و برقراری پروازهای خارجی را نیز امکانپذیر میکند و با ارتقا وضعیت باند فرودگاه شاهد افزایش پروازها و ورود گردشگران کشور عراق و اعزام حجاج کرمانشاهی از طریق این فرودگاه خواهیم بود.
در گذشته بخش قابل توجهی از پروازهای فرودگاه کرمانشاه به گردشگران عراقی اختصاص داشت که از کرمانشاه به مشهد مقدس سفر میکردند که دلیل شرایط بیماری کرونا بخش قابل توجهی از این پروازها از دست رفت و هم کنون روند بهسازی باند فرودگاه در جابه جایی مسافران خارجی کندی ایجاد کرده است.
تأخیر در بازسازی و بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه ادامه دارد
منوچهر فخری معاون سابق و وقت عمرانی استانداری کرمانشاه در تاریخ ۲۸ تیر ماه ۱۴۰۱، اظهار کرد: فرودگاه کرمانشاه مرکز منطقه غرب کشور است که با اجرای طرح توسعه امکان فرود تمامی هواپیماهای پهن پیکر در این فرودگاه فراهم میشود.
معاون سابق هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه اعلام کرد: ۲۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه فرودگاه کرمانشاه در نظر گرفته شده است و طبق پیگیریهای صورت گرفته توسعه باند فرودگاه ظرف مدت ۱۰ ماه به بهره برداری خواهد رسید که این مهم با افزایش پروازها، تأثیرگذار در توسعه استان نیز خواهد بود.
وی خاطر نشان کرده بود: باند اصلی فرودگاه کرمانشاه دیگر جوابگوی پروازها نیست و توسعه آن و احداث یک باند دیگر در کنار این باند اجتناب ناپذیر است و استاندار کرمانشاه نیز طی چند روز گذشته با مدیریت هواپیمایی کشور به نتایج مهمی در این زمینه رسیدند.
معاون عمرانی سابق استاندار کرمانشاه در ۲۵ مهر ۱۴۰۱ اعلام کرده بود: این طرح باید در کمتر از ۲ سال و طی مدت ۱۸ ماه آماده بهرهبرداری شود.
وی با اشاره به اینکه اعتبار مناسبی برای توسعه و بهسازی فرودگاه کرمانشاه در نظر گرفته شده است، گفت: ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای فرودگاه کرمانشاه در نظر گرفته شده و یکی از پروژههای مهم استان کرمانشاه که به توسعه استان نیز کمک میکند موضوع فرودگاه کرمانشاه است که مجموعه مدیریتی استان تاکید بسیاری بر آن دارد.
کرمانشاه نیازمند فرودگاهی مناسب برای رونق گردشگری است
محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه در جلسه شورای برنامهریزی با بیان اینکه توسعه و بهرهمندی از ظرفیتهای گردشگری استان کرمانشاه نیازمند زیر ساخت است، تصریح کرد: طی جلسهای که با وزیر راه و شهرسازی برگزار شد با تصویب چند طرح و اعتبارات مورد نیاز در توسعه زیرساختهای گردشگری چند گام رو به جلو برداشته شد.
صحرایی خاطر نشان کرد: مجموعه فرودگاه استان کرمانشاه به دلیل تأخیر و تعویق در سالهای گذشته امروز با بازسازی بخشی از این فرودگاه مواجه هستیم و همچنین با ورود به مناقصات و تجدید در گرفتن مناقصه مربوطه از فروردین ماه سال پیش رو وارد فاز بازسازی فرودگاه خواهیم شد.
وی با اشاره به توافقات هفته گذشته در خصوص افزایش تعداد پروازهای استان کرمانشاه، گفت: در پی توافقات صورت گرفته برای افزایش پروازهای استان کرمانشاه انجام پروازهای خارجی به سلیمانیه، نجف و بغداد با محدودیت زمانی طلوع تا غروب در دستور کار قرار گرفته است.
استاندار کرمانشاه به لزوم ایجاد و آمادگی زیرساختهای فرودگاه برای توسعه گردشگری و جشنوارههای بزرگ در این حوزه تاکید و بیان کرد: زمینههای حمل و نقل هوایی و زمینی مسئله مهمی است که در توسعه گردشگری باید مورد توجه قرار گیرد که به همین منظور علاوه بر رسیدگی به پروازهای استان کرمانشاه اعتبار مناسبی برای فعال راه آهن کرمانشاه به خسروی به طول ۴۰۰ کیلومتر مصوب شده است.
مناقصه پروژه توسعه فرودگاه کرمانشاه به مرحله سوم کشید / زمانبندی بعدی مناقصه نامشخص
مجتبی بیاتی مدیرکل فرودگاه کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: باند فرودگاه کرمانشاه نیاز به بازسازی کامل دارد و سال ۱۳۹۶ قراردادی به این منظور بسته بودند و قرار بود این کار با ۸۰ میلیارد تومان انجام شود که متأسفانه کاری صورت نگرفت.
وی افزود: فرودگاه برای توسعه هر استانی ضروری است و با توجه به اینکه کرمانشاه هاب منطقه غرب است، برخورداری از زیرساخت مناسب فرودگاه از اهمیت بیشتری برخوردار است.
مدیرکل فرودگاه کرمانشاه با اشاره به پیگیریهایی که مسئولین کشوری در این زمینه داشته، عنوان کرد: قرارداد این کار با پیمانکار منعقد و قرار شد کار ظرف مدت کوتاهی انجام شود تا فرودگاه ما به حالت بین المللی خودش برگردد و هواپیماهای پهن پیکر بتوانند در این فرودگاه نشست و برخاست داشته باشند و از طرف دیگر پروازهای خارجی هم از این فرودگاه برقرار شود.
مجتبی بیاتی در اواخر دی ماه سال جاری اعلام کرد: دومین فراخوان تجدید مناقصه پروژه توسعه و بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه بهدلیل بهحدنصاب نرسیدن شرکتکنندگان و پیمانکاران بهمرحله سوم کشیده شده است و زمان برگزاری مرحله سوم تجدید مناقصه پروژه توسعه و بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه هنوز مشخص نیست.
وی افزود: مرحله قبلی برگزاری مناقصه پروژه مذکور هم بهدلیل بهحد نصاب نرسیدن شمار پیمانکاران اجرایی نشد و فرآیند اعلام فراخوان برگزاری مناقصه در ستاد فرودگاه و ناوبری هوایی برگزار میشود و پیمانکاران پروژه توسعه و بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه بهصورت ملی فراخوان میشوند.
بیاتی اعلام کرده بود: بهمنظور اجرای فاز دوم پروژه توسعه و بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه ۳۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور و شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی اختصاص یافتهاست.
مدیرکل فرودگاه کرمانشاه تاکید کرد: روند قرارداد و کمیسیونهای بهسازی فرودگاه کرمانشاه در حال پیگیری است و امیدواریم این پروژه در زمان کوتاه به اتمام برسد.
یکی از مطالبات و خواستههای مردم کرمانشاه داشتن فرودگاهی در شأن استان است که بخشی از مشکلات اقتصادی و اشتغال جوانان و موضوع توسعه گردشگری در استان کرمانشاه به وجود فرودگاه مناسب با تمام امکانات وابسته است.
استان کرمانشاه دارای ظرفیتهایی مانند گردشگری، توریست سلامت و مرز مشترک با کشور عراق است که وجود فرودگاه فعال و پویا به توسعه استان کمک میکند همچنین سال گذشته حجاج کرمانشاهی به دلیل ناتوانی فرودگاه کرمانشاه برای سفر به سرزمین وحی مجبور به اعزام به تهران شدند موضوعی که با عدم انجام اقدامات لازم از سوی مسئولان استان و فرودگاه سال آینده نیز به احتمال فراوان تکرار خواهد شد.