لزوم بازاریابی برای خرما

ایران دومین قطب تولید کننده خرما در جهان

حجم تولید خرما در کشور یک میلیون و 400 هزار تن است که بیش از نیاز داخلی و نیازمند دیپلماسی اقتصادی برای عرضه در بازارهای بین‌المللی است.

 به گزارش ذاکرنیوز  به نقل از صدا و سیما، تولید سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن خرما در سطح کشور، ایران را به دومین قطب تولید خرمای جهان پس از مصر تبدیل کرده است.


در کشور حدود ۲۶۰ هزار هکتار باغ زیر کشت نخل رفته و ۱۰۰ گونه مختلف نخل وجود دارد، در حال حاضر ۶ واریته خرمای کشور شامل استعمران خوزستان، پیارم حاجی آباد هرمزگان، ربّی سیستان و بلوچستان، مضافتی بم و کبکاب و زاهدی طلایی بوشهر ثبت جهانی شده است.


حجم تولید خرما در کشور بالا است و مازاد بر مصرف داخلی است، تبدیل آن به دیگر محصولات هم نمی‌تواند باعث فروش کل خرمای تولیدی شود لذا بازاریابی خرما باید توسعه یابد.


حجم بالای تولید خرما باعث شده تا کشاورزان نقاط مختلف کشور، همواره در فصل برداشت با مشکلات جدی برای فروش محصول خود روبرو شوند و این موضوع باعث ایجاد تلاطم در بازار خرما می‌شود.


در کنار توسعه صنایع بسته‌بندی، صنایع تبدیلی و فرآوری خرما، یکی از مهمترین راهکارها برای کاهش چالش‌های بازار این محصول، راهیابی آن به بازارهای جهانی و پیدا کردن مشتری‌های بین‌المللی است.


از مهمترین اقدامات در این زمینه، توسعه فعالیت‌های دیپلماسی اقتصادی ایران در دیگر کشورها است تا محصولات تولید داخل راهی بازارهای گسترده خارجی شوند.


خرما می‌تواند ارزش افزوده بسیار زیادی داشته باشد و با توجه به اینکه قابلیت تبدیل به فرآورده‌های مختلف را دارد، انتظار می‌رود با بازاریابی مناسب، بهتر و بیشتر از گذشته در صادرات و ارزآوری ایفای نقش کند.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار