به گزارش ذاکرنیوز ، مختار گرشاسبی امروز با بیان این مطلب به رسانهها اظهار داشت: هیئت دولت طی مصوبه اخیر، واردات خودرو به مناطق آزاد را محدود به خودروهای برقی یا هیبریدی کرد.
وی ادامه داد: این در شرایطی است که نه تنها در هیچ یک از مناطق آزاد، که در هیچ نقطهای از کشور نیز زیرساخت خودرو برقی وجود ندارد، چون باید ایستگاههای برق برای شارژ این خودروها وجود داشته باشد تا مردم بتوانند خودروی خود را شارژ کنند که این امکانات در مناطق آزاد وجود ندارد.
گرشاسبی با بیان اینکه در سالهای اخیر و در نتیجه محدودیتهای اعلام شده شاهد فرسودگی ناوگان حمل و نقل در قشم هستیم، گفت: طبق ماده 14 قانون مناطق آزاد، واردات انواع کالا و از جمله خودرو به این مناطق مجاز اعلام شده اما متاسفانه در حال حاضر قانون کنار رفته و مصوبه هیات دولت جایگزین آن شده است.
سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایهگذاری سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: واردات خودرو به مناطق آزاد از سال 1397 ممنوع شد و در طول این 5 سال، ناوگان عمومی منطقه آزاد قشم که در شرایط آب و هوایی خاص قرار دارد، به صورت کامل فرسوده شده است.
گرشاسبی با اشاره به ابهامات موجود درباره واردات خودرو به مناطق آزاد، گفت: واردات خودرو به مناطق آزاد تعیین تکلیف نشده، زیرا مشخص نیست آیا مناطق آزاد مانند سرزمین اصلی باید خودروهای خود را از بورس کالا بخرند، یا سقف 10 هزار دلار یا 20 هزار یورو باید برای این خودروها هم رعایت شود و اینکه چه شرکتهایی مجاز به واردات به مناطق آزاد هستند.
وی یکی از شروط واردات خودرو را ارائه خدمات پس از فروش عنوان کرد و گفت: این در حالی است که در مناطق آزادی همانند کیش و قشم خدمات پس از فروش برای شرکتهای واردکننده توجیه اقتصادی ندارد، زیرا زمانی خدمات پس از فروش امکان ارائه دارد که حداقل 100 هزار خودرو از یک برند وارد این مناطق شود؛ در حالی که به طور مثال حداکثر 15 هزار خودرو در برندهای مختلف وارد قشم خواهد شد.