به گزارش ذاکرنیوز به نقل از اویل پرایس،کرایه نفتکشها دو هفته قبلاز آغاز بزرگترین بیثباتی برای جریان فیزیکی نفت خام در سال جاری میلادی افزایش چشمگیری داشته و تجارت نفت خام را تحت تأثیر قرار داده است. تحریمهای نفتی روسیه و تعیین سقف قیمت برای نفت این کشور از پنجم دسامبر اجرایی خواهد شد.
شاخص نرخ کرایه نفتکشها در روز دوشنبه به اوج 100 هزار دلار در روز رسید که بالاترین رقم از آغاز 2020 یعنی قبلاز ضربه بحران کرونا به تقاضای جهانی نفت است.
بالا رفتن هزینه حمل نفت خام در سال جاری میلادی نتیجه طولانیتر شدن مسیری است که بسیاری از آنها بهخاطر تحریمهای اتحادیه اروپا علیه صادرات نفت خام روسیه طی میکنند. حملونقل محمولههای نفت خام روسیه از بنادر دریای بالتیک این کشور به آسیا و بازگشت آنها به روسیه ماهها طول میکشد. آسیا در حال حاضر اصلیترین بازار صادرات روسیه است. این در حالی است که صادرات نفت روسیه از بندر دریای بالتیک تا روتردام در هلند تنها یک هفته زمان میخواهد.
افزایش نرخ کشتیرانی در کنار تحریمهای اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه و تعیین سقف قیمت برای نفت این کشور که از پنجم دسامبر اجرایی میشود، بیثباتیهای بیشتری در بازار نفت و برای خریداران به وجود میآورد. نفت روسیه پساز این تاریخ باید پایینتر از سطح تعیینشده که هنوز اعلام نشده است فروخته شود، درغیراینصورت مشمول خدمات حملونقل دریایی غرب ازجمله بیمه نخواهد شد.
برخی تحلیلگران میگویند نفتکشهای غیرغربی زیادی برای حمل حجم فعلی نفت روسیه به بازارها وجود ندارد. اما برخی دیگر به افزایش خرید کشتی توسط منابع ناشناخته طی هفتههای اخیر اشاره میکنند. انتظار میرود روسیه از تاکتیکهای صادراتی ایران و ونزوئلا برای صادرات نفت خام خود استفاده کند. تاکتیکهایی که این دو کشور سالهاست برای صادرات نفت تحریم شده خود بکار میبرند.