به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از خبرگزاری مهر، حجتالاسلام والمسلمین فاضل، مدیر حوزههای علمیه خواهران، در نشست تشریح برنامههای پذیرش سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴، با اشاره به نقش محوری امام صادق(ع) در تأسیس حوزه علمیه، از آغاز فصل جدیدی در پذیرش حوزههای علمیه خواهران خبر داد و بر اهمیت تربیت نسل جدیدی از شاگردان امام صادق(ع) تأکید کرد.
رشد کمی و کیفی و فعالیتهای اجتماعی
وی ادامه داد: بیش از ۱۰۰ هزار طلبه در مراکز مختلف حوزه علمیه خواهران و جامعهالزهرا(س) در سه دهه اخیر تحصیل کردهاند. نزدیک به ۳۰۰ رشتهگرایش در این حوزهها فعال است و فارغالتحصیلان در عرصههای مختلف اجتماعی، از جمله فعالیتهای مرتبط با اعتیاد، سقط جنین و گردشگری اسلامی، نقشآفرینی میکنند. در پویش “ایران همدل” نیز بیش از ۱۴ کیلوگرم طلا و مسکوکات با همت خواهران طلبه جمعآوری شد.
بهگزینی و توسعه
مدیر حوزههای علمیه خواهران با تأکید بر اصل بهگزینی در پذیرش، به فعالیت خواهران طلبه در رشتههای نوپدیدی همچون تربیت کودک با رویکرد دینی و مشاوره اسلامی اشاره کرد.
وی همچنین از ورود زود هنگام حوزههای علمیه خواهران به فضای مجازی و اشتغال فارغالتحصیلان در مشاغل آموزشی و پژوهشی خبر داد. اولین برنامه پنجساله حوزههای علمیه خواهران نیز تدوین و تصویب شده است.
جزئیات پذیرش و توسعه
صدیقه افشار، معاون آموزش حوزههای علمیه خواهران، با اعلام فعالیت ۴۵۰ مدرسه علمیه خواهران، به پوشش ۲۸ استان توسط مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران اشاره کرد.
وی با اعلام آغاز پذیرش در بیش از ۴۵۰ مدرسه علمیه خواهران در سراسر کشور، از آغاز رسمی این فرآیند خبر داد و افزود: ۷۰ درصد از داوطلبان در دوره عمومی و سطح دو و ۳۰ درصد نیز در سطوح عالی پذیرش خواهند شد.
معاون آموزش حوزههای علمیه خواهران افزود: اکثر استانها دارای سطح سه و حدود ۱۶ استان نیز سطح چهار هستند و بسیاری از مدارس علمیه دارای خوابگاه میباشند. هدف نهایی در حوزههای علمیه، دستیابی به فقاهت و دینشناسی در بالاترین سطح است.
وی همچنین به استفاده مؤثرتر از بستر آموزشهای مجازی برای تأمین نیازهای علمی حوزه اشاره کرد.
فرآیند پذیرش و نقشآفرینی طلاب
برای ورود به حوزه، فیلترهایی همچون آزمون، مصاحبه و تحقیقات در نظر گرفته شده است. در حال حاضر، به ازای هر ده هزار زن، تنها ۳۰ طلبه وجود دارد که نیاز به برنامهریزی برای جذب بیشتر خواهران دارد.
معاون آموزش حوزههای علمیه خواهران به فرصتهای پیشروی طلاب، از جمله خدمات و امکانات آموزشی و نقشآفرینی در حوزههای اجتماعی اشاره کرد. عمده فعالیت طلاب در زمینه تبلیغ، مقابله با آسیبهای اجتماعی و فعالیتهای NGO محور است. وی در پایان خاطرنشان کرد که بخش عمده نیازهای مدیریتی و اجرایی حوزه، توسط فارغالتحصیلان خود این مجموعه تأمین میشود.